PL EN RU
Tożsamość polityka w mediach społecznościowych. Teoriopolityczna refleksja na temat profilowości (profilicity)
 
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
 
 
Data publikacji: 07-03-2025
 
 
Studia Politologiczne 2025;75
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł ma przede wszystkim na celu wprowadzić do polskiego dyskursu politologicznego pojęcie profilowości (ang. profilicity) autorstwa dwóch filozofów: Hansa- -Georga Moellera i Paula J. D’Ambrosio. Profilowość to najnowszy, powszechny w późnej współczesności paradygmat tożsamości, funkcjonujący na bazie dominującej w tym okresie obserwacji drugiego rzędu jako mechanizmu poznania siebie i innych. Wypiera on powszechne w dawniejszych epokach szczerość oraz autentyczność, a jego dominującej roli sprzyja rozwój najnowszych technologii, w tym mediów społecznościowych. Profilowość tłumaczyć może także mechanizm budowania tożsamości podmiotu polityki, w tym współczesnego, „zawodowego” polityka i stąd proponowana możliwość zastosowania jej jako kategorii analitycznej w naukach o polityce, ale także innych, pokrewnych naukach społecznych. Artykuł zawiera próby politologicznego spojrzenia na profilowość i to, jak opisują ją jej autorzy, a także stara się zaprezentować kilka sposobów, w jaki uzupełnić może ona już istniejące analizy dotyczące relacji pomiędzy polityką i mediami społecznościowymi.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (15)
1.
Annusewicz O., Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, «Studia Politologiczne» 2017, vol. 45.
 
2.
Bickerton Ch.J., Accetti C.I., Technopopulism: The New Logic of Democratic Politics, Oksford 2021.
 
3.
Bucher T., If… Then: Algorithmic Power and Politics, New York 2018.
 
4.
Chait J., Trump Lawsuit Says He’s Too Addicted to Twitter to Make Rational Decisions, «New York Magazine» 23.09.2021, https://nymag.com/intelligence....
 
5.
France L.R., Voter registration reportedly spikes after Taylor Swift post, «CNN» 9.10.2018, https://edition.cnn.com/2018/1....
 
6.
Margetts H., John P., Hale S., Yasseri T., Political Turbulence: How Social Media Shape Collective Action, Princeton–Oksford 2016.
 
7.
Moeller H.-G., D’Ambrosio P.J., Sincerity, authenticity and profilicity: Notes on the problem, a vocabulary and a history of identity, «Philosophy and Social Criticism» 2018, vol. 45, iss. 5.
 
8.
Moeller H.-G., D’Ambrosio P.J., You and Your Profile: Identity After Authenticity, Nowy Jork 2021.
 
9.
Pazderska A., Slaktywizm – iluzoryczna aktywność czy realne działanie?, «Świat Idei i Polityki» 2017, t. 16.
 
10.
Populist Leaders Thrive on Social Media, DEMOS H2020, https://demos-h2020.eu/en/popu...- leaders-thrive-on-social-media.
 
11.
Roberts J.A., Too Much of a Good Thing: Are you Addicted to Your Smartphone?, Austin 2016.
 
12.
Singer P.W., Brooking E.T., LikeWar: The Weaponization of Social Media, Boston–Nowy Jork 2018.
 
13.
Stefanowicz K., Portale społecznościowe jako narzędzie wpływu politycznego, «Nowe Media. Czasopismo Naukowe» 2011, nr 2.
 
14.
Thomas C., Taylor Swift’s Call for Fans to Register to Vote Helped Drive Surge in Traffic to Registration Site, «The Hollywood Reporter» 22.09.2023, https://www.hollywoodreporter.....
 
15.
Wieczorek-Orlikowska J., Podmiot polityki w świetle teorii systemowo-funkcjonalnej Niklasa Luhmanna, Bydgoszcz 2021.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top