PL EN RU
Strategie profrekwencyjne partii politycznych wobec młodzieży przed wyborami w 2023 roku. Analiza platformy TikTok
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
 
 
Data publikacji: 07-03-2025
 
 
Studia Politologiczne 2025;75
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest próba wyjaśnienia specyfiki partycypacji politycznej w Polsce. Autorzy skierowali uwagę na fenomen wyborów parlamentarnych w 2023 roku i wysokiej frekwencji osób młodych, które najczęściej nie były wcześniej aktywne wyborczo. Jako hipotezę badań empirycznych przyjęto, że wysoka frekwencja wyborcza osób młodych była wtedy pochodną dużej aktywności i strategii aktywizacji partii politycznych w nowych mediach np. na platformie TikTok. W wyniku badań autorzy uznali, że takie założenie nie znajduje potwierdzenia empirycznego, w odniesieniu do oficjalnych kont partii politycznych. Można tzatem zakładać, że partie korzystały z innych profili i kont lub też zaniedbały kanały komunikacji nowych mediów wobec młodych osób, a przyczyn mobilizacji trzeba szukać, gdzieś indziej, np. w działaniach organizacji pozarządowych i aktywistów społecznych.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (24)
1.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Komunikat z badań, Zainteresowanie polityką i poglądy polityczne młodych Polaków na tle ogółu badanych, nr 16/2021, https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO... (12.09.2024).
 
2.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Komunikat z badań, Stosunek młodych Polaków do demokracji w latach 1992–2021, nr 118/2021, https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO... (12.09.2024).
 
3.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Komunikat z badań, Nastroje społeczne w marcu, nr 38/2023, https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO... (12.09.2024).
 
4.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Komunikat z badań, Deklaracje Polaków dotyczące potencjalnych koalicji wyborczych opozycji, nr 29/2023, https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO... (12.09.2024).
 
5.
Cześnik M., Partycypacja wyborcza w Polsce: perspektywa porównawcza, Warszawa 2007.
 
6.
Digital 2024: Global Overview Report, https://datareportal.com/repor... (31.01.2024).
 
7.
Fung B., Analysis: There is now some public evidence that China viewed TikTok data, https://edition.cnn.com/2023/0... (8.06.2023).
 
8.
International Idea, Global State of Democracy Indices, https://www.idea.int/data-tool... (12.09.2024).
 
9.
Is TikTok the future of politics?, https://www.politico.com/newsl... (25.08.2023).
 
10.
Jaworska-Surma A., Fenomen wyborczej mobilizacji. Przyczyny rekordowej frekwencji podczas wyborów parlamentarnych 2023 – wnioski z badań, styczeń 2024, https://www.batory.org.pl/wp-c... (12.09.2024).
 
11.
Kaye D.B.V., Zeng J., Wikströ m P., TikTok: creativity and culture in short video, Cambridge 2022.
 
12.
Kądziela A., Partycypacja wyborcza młodych Polaków – uwarunkowania i wyzwania, «Prawo i Polityka» 2019, t. 9.
 
13.
Kądziela A., Polityczny portret młodych Polaków 2023, Centrum Badań Marketingowych Indicator, Fundacja Adenauera, 2023.
 
14.
Leszczyńska K., Udział obywateli w wyborach i referendach w Polsce po 1989 roku, «Eastern Review» 2018, 7.
 
15.
Marciniak E.M., Aktywność vs bierność wyborcza. Próba wyjaśnienia mechanizmów rządzących partycypacją wyborczą, [w:] E.M. Marciniak, Wybory 2015. Charakterystyka psycho- socjodemograficzna elektoratów głównych partii politycznych, Warszawa 2019.
 
16.
Mider D., Partycypacja polityczna a legitymizacja systemu politycznego, «Studia Politologiczne» 2010, vol. 18.
 
17.
Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wynikach wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzonych w dniu 15 października 2023 r., 17.10.2023,https://sejmsenat2023.pkw.gov.... (12.09.2024).
 
18.
Portret Debiutantów’23. Postawy i wartości osób, które jesienią 2023 r. będą mogły po raz pierwszy wziąć udział w wyborach, Lata Dwudzieste, Clear Air Fund, Profeina, czerwiec 2023, https://mlodziwyborcy.pl/ (12.09.2024).
 
19.
Przybylski B., Pomiędzy aktywnością a biernością. Badania nad partycypacją polityczną młodzieży w Polsce, [w:] M. Gajewski (red.), Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży, Warszawa 2024.
 
20.
Robinson O., Robinson A., Sardarizadeh S., Ukraine war: How TikTok fakes pushed Russian lies to millions, https://www.bbc.com/news/world... (15.12.2023).
 
21.
Socktsang L., Kundol D., Demo Y., Yangzom K., Dickyi T., TikTok promotes pro-China bias on Tibet, Taiwan, Uyghurs: study, https://www.rfa.org/english/ne... (16.08.2024).
 
22.
Szczegóła L., Bierność obywateli. Apatia polityczna w teorii demokratycznej partycypacji, Warszawa 2013.
 
23.
Tyrała M., Zmiany pokoleniowe a zachowania wyborcze. Na przykładzie wyborów parlamentarnych w Polsce w 2019 roku, «Środkowoeuropejskie Studia Polityczne» 2022, nr 1.
 
24.
Żyromski M., Zjawisko absencji wyborczej a kultura polityczna, [w:] M. Rachwał (red.), Uwarunkowania i mechanizmy partycypacji politycznej, Poznań 2007.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top