PL EN RU
“Social” Media as Mass Media – the Perspective of Philosophy
 
More details
Hide details
1
Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Wydział Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie
 
 
Publication date: 2025-03-07
 
 
Studia Politologiczne 2025;75
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The purpose of this article is to discuss the thesis that a completely new and better type of political activism is associated with new digital media practices. I pose the following problem: are we pinning too many hopes for the democratisation of our social life on the so-called new media (especially various types of “social” networks)? When I speak of “democratisation”, I have in mind two potentialities inherent in the new digital technologies: dialogicity and transparency. These two qualities were absent from the discursive (here: one-way) messages of the traditional media (press) and the electronic media (radio, television). And it is precisely in technical possibilities and the ideas associated with them that the sources of positions claiming qualitative differences between the effects of traditional mass communication and the new “social” communication lie. I conduct these reflections from a philosophical perspective, drawing on the twentieth-century tradition of media and political philosophy (e.g. Vilém Flusser, the first generation of the Frankfurt School, Peter Sloterdijk, Mark Lilla, Régis Debray).
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (40)
1.
Belting H., Antropologia obrazu: szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007.
 
2.
Braidotti R., Po człowieku, przeł. J. Bednarek i A. Kowalczyk, Warszawa 2014.
 
3.
Charli D’Amelio CRIES After Losing 1 MILLION Followers Because of THIS, wideo w serwisie YouTube na kanale „Entertainment Tonight”, https://www.youtube.com/watch?... (31.08.2024).
 
4.
Chmielewski A., Post-prawda i populizm prawdziwościowy, «Odra» 2017, nr 1.
 
5.
Dąbrowska I., Instagram w procesie zarządzania wizerunkiem – przykład profilu Mama Ginekolog, «Mediatization Studies» 2022, nr 6.
 
6.
Debray R., Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010.
 
7.
Doyle B., TikTok Statistics – Updated June 2021, https://wallaroomedia.com/blog... (30.08.2024).
 
8.
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Kraków 2010.
 
9.
Flusser V., Into the Universe of Technical Images, trans. N.A. Roth, Minneapolis–London 2011.
 
10.
Flusser V., Komunikologia. Mutacja w relacjach międzyludzkich?, przeł. P. Wiatr, Warszawa 2024.
 
11.
Flusser V., Post-History, trans. R. Maltez Novaes, Minneapolis 2013.
 
12.
Foucault M., Porządek dyskursu, przeł. M. Kozłowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
 
13.
Hauben M., Hauben R., Netizens. On the History and Impact of Usenet and the Internet, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos 1997.
 
14.
Horkheimer M., Adorno T.W., Przemysł kulturalny, [w:] M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
 
15.
Hudzik J.P., Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu, Warszawa 2017.
 
16.
Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, «Pamiętnik Literacki» 1960, nr 2/52.
 
17.
Kalpokas I., A Political Theory of Post-Truth, Palgrave Macmillan 2019.
 
18.
Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
 
19.
Lilla M., Koniec liberalizmu, jaki znamy. Requiem dla polityki tożsamości, przeł. Ł. Pawłowski, Warszawa 2018.
 
20.
Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997.
 
21.
Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
 
22.
Mazurek K., Facebook. Od portalu społecznościowego do narzędzia polityki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018.
 
23.
Media społecznościowe. Dialog w cyberprzestrzeni, t. 1, red. K. Doktorowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
 
24.
Milmo D., Frances Haugen takes on Facebook: the making of a modern US hero, «The Guardian», https://www.theguardian.com/te... (12.01.2024).
 
25.
Nowak J., Aktywność obywateli online, Lublin 2011.
 
26.
Nowak J., Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017.
 
27.
Paik N.J., Magnet TV, rzeźba, Whitney Museum of American Art, https://whitney.org/collection... (7.11.2024).
 
28.
Pawelczyk P., Jakubowski J., «Postprawda» i nowe media. Czy potrzebujemy «postprawdy»?, «Środkowoeuropejskie Studia Polityczne» 2017, nr 1.
 
29.
Pływaczewski W., Duda M. (red.), Mowa nienawiści a prawo na tle współczesnych zjawisk społeczno-politycznych, UWM & Fundacja Forum Dialogu Publicznego, Olsztyn 2017.
 
30.
Sartori G., Homo videns. Telewizja i posmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa 2007.
 
31.
Schopenhauer A., W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralimponema. Drobne pisma filozoficzne, t. II, przeł. J. Garewicz, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2004.
 
32.
Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. B. Cymbrowski, Warszawa 2011.
 
33.
Sloterdijk P., Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie, przeł. B. Baran, Warszawa 2012.
 
34.
TikTok, hasło Wikipedii, https://en.wikipedia.org/wiki/... (30.08.2024).
 
35.
Weibel P., Od mediów mechanicznych do mediów społecznych, przeł. W. Namierowski, [w:] P. Celiński (red.), Mindware. Technologie dialogu, Lublin 2012.
 
36.
Weibel P., Power to the People: Images by the People, «ZKM Magazine» 18.06.2012, https://zkm.de/en/magazine/201..., (21.02.2024).
 
37.
Wiatr P., Dialektyka komunikacji: dyskurs i dialog. Viléma Flussera komunikologiczna diagnoza polityki, «Kultura – Media – Teologia» 2015, nr 2 (21).
 
38.
Wiatr P., W cieniu posthistorii – wprowadzenie do filozofii Viléma Flussera, Toruń 2018.
 
39.
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
 
40.
Zuboff Sh., Wiek kapitalizmu inwigilacji: walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, przeł. A. Unterschuetz, Poznań 2020.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top