Zmiana wizerunku uchodźcy i migranta
wśród społeczeństwa polskiego
na wybranych przykładach
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Jana Pawła II
Data publikacji: 19-06-2023
Studia Politologiczne 2023;68
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest wskazanie zmienności wizerunku uchodźcy i migranta
w Polsce. Zmiana wizerunku jest związana z natężeniem relacji medialnych,
uwarunkowaniami wynikającymi z sytuacji międzynarodowej oraz bieżącej w danym
państwie. W przypadku Polski mamy kilka przykładów, w których nastąpiła zmiana
wizerunku w kontekście z uchodźcy w migranta, z pozytywnego postrzegania w negatywny
odbiór określonych grup narodowościowych, ale zaobserwowano procesy odwrotne,
z wizerunku migranta zarobkowego w uchodźcę. Artykuł został podzielony na trzy części.
Pierwsza dotyczy zmiany wizerunku Czeczenów, druga jest związana z kryzysem na granicy
polsko-białoruskiej w 2021 r., natomiast trzecia dotyczy zmiany wizerunku Ukraińców po
wybuchu wojny w 2022 r. Do analizy wykorzystano analizę danych zastanych, posłużono
się raportami Centrum Badania Opinii Społecznej po 1989 roku.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (5)
1.
Bloch K. i in., Uchodźca, czyli kto? Wizerunek uchodźców na granicy polsko-białoruskiej w internetowych portalach informacyjnych – aspekty prawne i kryminologiczne, «Biuletyn Kryminologiczny» 2021, nr 28.
2.
Boćkowski D., Społeczeństwo polskie wobec diaspory czeczeńskiej 1994–2020, «Dzieje Najnowsze» 2020, nr 1.
3.
Chrzanowska A., Tożsamość kulturowa uchodźców czeczeńskich, [w:] A. Gutkowska (red.), Uchodźcy w Polsce, Warszawa 2007.
4.
Kacprzak I., Zmienia się nastawienie Polaków do Uchodźców z Ukrainy, 9.02.2023, www.rp.pl (20.02.2023).
5.
Łodziński S., Uchodźcy jako „społeczność podejrzana” (suspect community). Polska opinia publiczna wobec udzielania pomocy uchodźcom w okresie maj 2015 – czerwiec 2018, «Studia Socjologiczno-Polityczne» 2019, nr 1(10).