Zjawisko personalizacji politycznej
Więcej
Ukryj
1
absolwentka Wydziału Dziennikarstwa
i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 27-01-2020
Studia Politologiczne 2010;16
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł porusza aktualną problematykę z zakresu komunikowania politycznego
dotyczącą trendów rozwojowych praktyki wyborczej. Jedną z tendencji kampanijnych
jest personalizacja polityczna, którą można obserwować w demokratycznych
wyborach na świecie. Celem artykułu jest ukazanie roli telewizji w powstaniu
i rozwoju tego zjawiska. O personalizacji politycznej możemy mówić kiedy następuje
przesunięcie głównej uwagi w strategii wyborczej na osobę polityka. Partia polityczna
i program ideologiczny odgrywają mniejszą rolę w procesie wyborczym. Zadaniem
artykułu jest zaprezentowanie personalizacji politycznej w ujęciu A. Mughana,
który przeprowadził interesujące analizy w celu przybliżenia zjawiska personalizacji.
Stwierdził, iż oddziaływanie środków masowego przekazu jest jedną z najważniejszych
przyczyn sprzyjających personalizacji politycznej. Telewizja odgrywa kluczową rolę
w procesie personalizacyjnym poprzez wpływ na kreowanie politycznego wizerunku.
Postawił także pytanie o wpływ instytucjonalnych czynników na personalizację polityczną, zakładając iż w ustrojach parlamentarnych z silną pozycją liderów
partyjnych mamy do czynienia ze zjawiskiem „prezydencjalizacji parlamentarnej”
na wzór amerykańskiego systemu politycznego.