Utilization of Algorithms and Artificial Intelligence Tools
in the Election Campaign in the Republic of Poland
and the Republic of Slovakia – Analysis of Case Studies
The article focuses on the issue of using artificial intelligence tools and algorithms
in parliamentary election campaigns in Poland and Slovakia. In the first part of the article,
the process of the conceptualization of the terms artificial intelligence and microtargeting
was carried out. This was followed by an analysis of the legal conditions related to the use
of artificial intelligence in election campaigns. The empirical part of the paper presents the
results of the conducted research, presenting examples of the use of artificial intelligence
in the 2023 parliamentary campaign. Campaigns in Poland and Slovakia were the subject
of analysis. The main research question of the paper is as follows: how does artificial
intelligence influence democratic processes in Poland and Slovakia? For the purposes of
the paper, several research methods were used: institutional-legal analysis, comparative
method and empirical research – analysis of content published on the Internet.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА(19)
1.
Aleksandrowicz T., Pułapka bańki informacyjnej – wyzwanie dla analityka, [w:] J. Widacki (red.), Inspiracje i wspomnienia dedykowane pamięci Jerzego Koniecznego, Kraków 2021.
Kosiński M., Matz S.C., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D., Facebook as a Research Tool for the Social Sciences. Opportunities, Challenges, Ethical Considerations, and Practical Guidelines, «American Psychologist» 2015, vol. 70, nr 6.
Michałowski B., Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce. Jak wykorzystać rewolucję technologiczną Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji w rozwoju Polski, Warszawa 2018.
Nowakowski M., O moralnej odpowiedzialności HAL-a 9000, czyli etyka sztucznej inteligencji w praktyce. Czy potrzebujemy definicji sztucznej inteligencji?, PME 2022, nr 1.
Report of the Police Force on Disinformation in Slovakia in 2022, Department of Communication and Prevention of the Presidium of the Police Force, Bratislava 2023.
Robaczyński J., Rola mikrotargetingu w komunikacji marketingowej w polityce oraz innych branżach, «Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne» 2022, nr 39.
Rojszczak M., Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu, [w:] K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019.
Ruschemeier H., AI as a challenge for legal regulation – the scope of application of the artificial intelligence act proposal, «ERA Forum» 2023, vol. 23.
Мы используем файлы cookies для улучшения пользовательского интерфейса и анализа трафика. Данные собираются и обрабатываются нами и Google Analytics (more). Вы можете изменить настройки cookies в своем браузере. Продолжая использовать сайт, вы соглашаетесь с этими условиями.