PL EN RU
Utilization of Algorithms and Artificial Intelligence Tools in the Election Campaign in the Republic of Poland and the Republic of Slovakia – Analysis of Case Studies
 
More details
Hide details
1
Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
 
2
Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego
 
3
fundacja AILAWTECH
 
 
Publication date: 2024-07-16
 
 
Studia Politologiczne 2024;72
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The article focuses on the issue of using artificial intelligence tools and algorithms in parliamentary election campaigns in Poland and Slovakia. In the first part of the article, the process of the conceptualization of the terms artificial intelligence and microtargeting was carried out. This was followed by an analysis of the legal conditions related to the use of artificial intelligence in election campaigns. The empirical part of the paper presents the results of the conducted research, presenting examples of the use of artificial intelligence in the 2023 parliamentary campaign. Campaigns in Poland and Slovakia were the subject of analysis. The main research question of the paper is as follows: how does artificial intelligence influence democratic processes in Poland and Slovakia? For the purposes of the paper, several research methods were used: institutional-legal analysis, comparative method and empirical research – analysis of content published on the Internet.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (19)
1.
Aleksandrowicz T., Pułapka bańki informacyjnej – wyzwanie dla analityka, [w:] J. Widacki (red.), Inspiracje i wspomnienia dedykowane pamięci Jerzego Koniecznego, Kraków 2021.
 
2.
Chłopecki A., Sztuczna inteligencja – szkice prawnicze i futurologiczne, Warszawa 2018.
 
3.
Czupich M., Ignasiak-Szulc A., Kola-Bezka M., Ekspertyza nt. smart cities, Toruń 2015.
 
4.
Domingos P., The Master Algorithm. How the quest for the Ultimate Learning Machine Will Remake Our World, London 2015.
 
5.
Hołyński M., Sztuczna inteligencja, Warszawa 1979.
 
6.
Kosiński M., Matz S.C., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D., Facebook as a Research Tool for the Social Sciences. Opportunities, Challenges, Ethical Considerations, and Practical Guidelines, «American Psychologist» 2015, vol. 70, nr 6.
 
7.
Kowalczyk M., Cyfrowe państwo. Uwarunkowania i perspektywy, Warszawa 2019.
 
8.
Lem S., Przyszłość otwarta na dobre i na złe, «Znak» 1995, nr 484.
 
9.
Matz S., Appel R., Kosinski M., Privacy in the Age of Psychological Targeting, «Current Opinion in Psychology» 2020, nr 31.
 
10.
McCarthy J. i in., A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, August 31, 1955, «AI Magazine» 2006, nr 4.
 
11.
Michałowski B., Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce. Jak wykorzystać rewolucję technologiczną Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji w rozwoju Polski, Warszawa 2018.
 
12.
Mroczka K., Wojewoda w systemie decydowania publicznego III Rzeczypospolitej Polskiej (2009–2019), Warszawa 2022.
 
13.
Nowakowski M., O moralnej odpowiedzialności HAL-a 9000, czyli etyka sztucznej inteligencji w praktyce. Czy potrzebujemy definicji sztucznej inteligencji?, PME 2022, nr 1.
 
14.
Report of the Police Force on Disinformation in Slovakia in 2022, Department of Communication and Prevention of the Presidium of the Police Force, Bratislava 2023.
 
15.
Robaczyński J., Rola mikrotargetingu w komunikacji marketingowej w polityce oraz innych branżach, «Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne» 2022, nr 39.
 
16.
Rojszczak M., Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu, [w:] K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019.
 
17.
Ruschemeier H., AI as a challenge for legal regulation – the scope of application of the artificial intelligence act proposal, «ERA Forum» 2023, vol. 23.
 
18.
Wolek-Kocur B., Internet nie zapomina. Social media wobec marketingu w sieci, «Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny» 2017, nr 18.
 
19.
Zalewski T., Definicja sztucznej inteligencji, [w:] L. Lai, M. Świerczyński (red.), Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top