Wykorzystanie algorytmów i narzędzi
sztucznej inteligencji w kampanii wyborczej
w Rzeczypospolitej Polskiej i Republice Słowacji
– analiza case studies
Artykuł dotyczy wykorzystania narzędzi i algorytmów sztucznej inteligencji
w kampaniach wyborczych do parlamentu w Polsce i na Słowacji. W pierwszej części
artykułu przeprowadzono proces konceptualizacji terminów sztuczna inteligencja
i mikrotargeting. Następnie przeprowadzono analizę uwarunkowań prawnych związanych
z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w kampanii wyborczej. W empirycznej części pracy
zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań, prezentując przykłady wykorzystania
sztucznej inteligencji w kampanii parlamentarnej w 2023 r. Przedmiotem analizy uczyniono
kampanie w Polsce i na Słowacji. Główne pytanie badawcze pracy brzmi następująco: w jaki
sposób sztuczna inteligencja wpływa na procesy demokratyczne w Polsce i na Słowacji? Na
potrzeby artykułu wykorzystano kilka metod badawczych: analizę instytucjonalno-prawną, metodę komparatystyczną oraz badania empiryczne – analizę treści publikowanych w sieci
Internet.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(19)
1.
Aleksandrowicz T., Pułapka bańki informacyjnej – wyzwanie dla analityka, [w:] J. Widacki (red.), Inspiracje i wspomnienia dedykowane pamięci Jerzego Koniecznego, Kraków 2021.
Kosiński M., Matz S.C., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D., Facebook as a Research Tool for the Social Sciences. Opportunities, Challenges, Ethical Considerations, and Practical Guidelines, «American Psychologist» 2015, vol. 70, nr 6.
Michałowski B., Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce. Jak wykorzystać rewolucję technologiczną Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji w rozwoju Polski, Warszawa 2018.
Nowakowski M., O moralnej odpowiedzialności HAL-a 9000, czyli etyka sztucznej inteligencji w praktyce. Czy potrzebujemy definicji sztucznej inteligencji?, PME 2022, nr 1.
Report of the Police Force on Disinformation in Slovakia in 2022, Department of Communication and Prevention of the Presidium of the Police Force, Bratislava 2023.
Robaczyński J., Rola mikrotargetingu w komunikacji marketingowej w polityce oraz innych branżach, «Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne» 2022, nr 39.
Rojszczak M., Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu, [w:] K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019.
Ruschemeier H., AI as a challenge for legal regulation – the scope of application of the artificial intelligence act proposal, «ERA Forum» 2023, vol. 23.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.