PL EN RU
Wykorzystanie algorytmów i narzędzi sztucznej inteligencji w kampanii wyborczej w Rzeczypospolitej Polskiej i Republice Słowacji – analiza case studies
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
 
2
Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego
 
3
fundacja AILAWTECH
 
 
Data publikacji: 16-07-2024
 
 
Studia Politologiczne 2024;72
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł dotyczy wykorzystania narzędzi i algorytmów sztucznej inteligencji w kampaniach wyborczych do parlamentu w Polsce i na Słowacji. W pierwszej części artykułu przeprowadzono proces konceptualizacji terminów sztuczna inteligencja i mikrotargeting. Następnie przeprowadzono analizę uwarunkowań prawnych związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w kampanii wyborczej. W empirycznej części pracy zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań, prezentując przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w kampanii parlamentarnej w 2023 r. Przedmiotem analizy uczyniono kampanie w Polsce i na Słowacji. Główne pytanie badawcze pracy brzmi następująco: w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na procesy demokratyczne w Polsce i na Słowacji? Na potrzeby artykułu wykorzystano kilka metod badawczych: analizę instytucjonalno-prawną, metodę komparatystyczną oraz badania empiryczne – analizę treści publikowanych w sieci Internet.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (19)
1.
Aleksandrowicz T., Pułapka bańki informacyjnej – wyzwanie dla analityka, [w:] J. Widacki (red.), Inspiracje i wspomnienia dedykowane pamięci Jerzego Koniecznego, Kraków 2021.
 
2.
Chłopecki A., Sztuczna inteligencja – szkice prawnicze i futurologiczne, Warszawa 2018.
 
3.
Czupich M., Ignasiak-Szulc A., Kola-Bezka M., Ekspertyza nt. smart cities, Toruń 2015.
 
4.
Domingos P., The Master Algorithm. How the quest for the Ultimate Learning Machine Will Remake Our World, London 2015.
 
5.
Hołyński M., Sztuczna inteligencja, Warszawa 1979.
 
6.
Kosiński M., Matz S.C., Gosling S.D., Popov V., Stillwell D., Facebook as a Research Tool for the Social Sciences. Opportunities, Challenges, Ethical Considerations, and Practical Guidelines, «American Psychologist» 2015, vol. 70, nr 6.
 
7.
Kowalczyk M., Cyfrowe państwo. Uwarunkowania i perspektywy, Warszawa 2019.
 
8.
Lem S., Przyszłość otwarta na dobre i na złe, «Znak» 1995, nr 484.
 
9.
Matz S., Appel R., Kosinski M., Privacy in the Age of Psychological Targeting, «Current Opinion in Psychology» 2020, nr 31.
 
10.
McCarthy J. i in., A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, August 31, 1955, «AI Magazine» 2006, nr 4.
 
11.
Michałowski B., Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce. Jak wykorzystać rewolucję technologiczną Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji w rozwoju Polski, Warszawa 2018.
 
12.
Mroczka K., Wojewoda w systemie decydowania publicznego III Rzeczypospolitej Polskiej (2009–2019), Warszawa 2022.
 
13.
Nowakowski M., O moralnej odpowiedzialności HAL-a 9000, czyli etyka sztucznej inteligencji w praktyce. Czy potrzebujemy definicji sztucznej inteligencji?, PME 2022, nr 1.
 
14.
Report of the Police Force on Disinformation in Slovakia in 2022, Department of Communication and Prevention of the Presidium of the Police Force, Bratislava 2023.
 
15.
Robaczyński J., Rola mikrotargetingu w komunikacji marketingowej w polityce oraz innych branżach, «Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne» 2022, nr 39.
 
16.
Rojszczak M., Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu, [w:] K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.), Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019.
 
17.
Ruschemeier H., AI as a challenge for legal regulation – the scope of application of the artificial intelligence act proposal, «ERA Forum» 2023, vol. 23.
 
18.
Wolek-Kocur B., Internet nie zapomina. Social media wobec marketingu w sieci, «Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny» 2017, nr 18.
 
19.
Zalewski T., Definicja sztucznej inteligencji, [w:] L. Lai, M. Świerczyński (red.), Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top