Wykorzystanie Internetu
w komunikowaniu politycznym elit
z wyborcami
Więcej
Ukryj
1
kierownik Zakładu Socjologii i Psychologii
Polityki Instytutu Nauk Politycznych Wydziału Dziennikarstwa
i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
2
adiunkt
w Zakładzie Socjologii i Psychologii Polityki Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu
Warszawskiego
Data publikacji: 23-01-2020
Studia Politologiczne 2012;25
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W niniejszym artykule poddano analizie sposoby i zakres wykorzystania Internetu
w komunikacji z wyborcami przez polskie elity. Ewaluacji tej dokonano przez
pryzmat tezy o wykształceniu się zjawiska kampanii permanentnej oraz porównania
polskich doświadczeń z kampaniami zagranicznymi (USA). Model analizy
wzbogacono o autorską klasyfikację i przegląd kanałów politycznego komunikowania
w Internecie. W tym kontekście poddano krytyce tezę o rewolucji komunikacyjnej
w polityce w Polsce na skutek zastosowania Internetu w kampaniach wyborczych.
Ważnym wymiarem analiz było porównanie mediów tradycyjnych (telewizji, radia
i prasy) z medium nowym – Internetem pod względem wiarygodności, atrakcyjności
i skuteczności tych środków przekazu w świadomości społecznej. Przeprowadzona
analiza wskazuje na szereg niedomagań związanych z komunikowaniem
politycznym polskich elit w Internecie. Są to przede wszystkim: nieumiejętne
podążanie za technologiczną modą, brak wystarczającej biegłości w internetowym
kodzie kulturowym, taktyka zaniechania polegająca na porzucaniu internetowych
projektów komunikacyjnych oraz zamieszczanie wtórnych i niepogłębionych treści
merytorycznych.