Wybrane problemy bezpieczeństwa wewnętrznego państwa
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 26-12-2019
Studia Politologiczne 2014;34
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Kolejny, trzydziesty czwarty tom „Studiów Politologicznych” poświęcony
jest problematyce bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, która
jeszcze nie gościła na łamach tego periodyku. Od niedawna stanowi ona
integralną część nowej dyscypliny naukowej – nauk o bezpieczeństwie.
Nie świadczy to jednak, że jej dorobek jest skromny. W dzisiejszych
czasach tempo rozwoju nauki jest ogromne, wynikające ze zmieniającego
się świata i potrzeb praktyki. Współczesny świat nie jest pozbawiony
odczuwanych i realnych zagrożeń, których genezy należy upatrywać
w napięciach politycznych, ekonomicznych, nacjonalizmie, antagonizmach
etnicznych czy religijnych. Sprzeczność i zróżnicowanie interesów
generują niebezpieczeństwa o wielorakim charakterze: od konfliktów
zbrojnych i zamachów terrorystycznych do przestępczości pospolitej
i zorganizowanej, ekscesów chuligańskich, infekowania systemów informatycznych
czy korupcji. Oprócz niebezpieczeństw wywoływanych postawą
i działalnością człowieka, niebagatelnego znaczenia dla bezpieczeństwa
nabierają też kataklizmy naturalne. Proces globalizacji powoduje, że
również zagrożenia o charakterze międzynarodowym szybko stają się
realnym niebezpieczeństwem destabilizującym bezpieczeństwo krajowe
bądź lokalne. W związku z tym wyspecjalizowane instytucje państwowe
powinny być przygotowane, aby zapobiegać tego rodzaju zagrożeniom,
a w razie ich zaistnienia − podjąć działania prewencyjne i represyjne.
Jedną z podstawowych potrzeb ludzkich jest poczucie bezpieczeństwa
osobistego, dlatego też pierwotną funkcją administracji państwowej była
funkcja reglamentacyjno-policyjna. Już w początkach istnienia instytucji
państwa można odnaleźć pierwowzory współczesnej administracji, zajmującej
się ochroną porządku i ładu publicznego. Służby porządkowe
przeszły długą drogę ewolucji − od podmiotów o bardzo szerokim
zakresie działania do bardzo wyspecjalizowanych. Współczesne państwa
dysponują rozbudowaną administracją publiczną, która w dużej części
wykonuje zadania z zakresu ochrony porządku i bezpieczeństwa obywateli,
ale również chroni obowiązujący porządek prawny i konstytucyjny
oraz zabezpiecza przed zagrożeniami zewnętrznymi. Dyskusja na temat państwa i jego roli dotyczyła przede wszystkim tej funkcji, czyli
zapewnienia bezpieczeństwa. Już w starożytnej Grecji można odnaleźć
początki teoretycznej refleksji o państwie, przede wszystkim w Polityku
Platona i Polityce Arystotelesa. Wykształciły się wówczas zręby teorii
ustroju państwowego. Bezpieczeństwo zarówno w wymiarze krajowym,
jak i międzynarodowym stało obszarem zainteresowań instytucji państwowych
oraz organizacji i struktur międzynarodowych. Jest również
przedmiotem zintensyfikowanych badań naukowych, konferencji i sympozjów.
Co jest najistotniejszym wynikiem tej refleksji, to coraz bogatszy
dorobek myślowy w postaci publikacji naukowych. Bezpieczeństwo stało
się też istotną ofertą edukacyjną na poziomie wyższym. Aktualnie na
około 90 uczelniach kształcą się studenci na kierunkach: bezpieczeństwo
wewnętrzne, bezpieczeństwo narodowe i inżynieria bezpieczeństwa. Na
tych uczelniach powstają struktury organizacyjne (wydziały, katedry,
zakłady), w których instytucjonalnie „polem wiedzy” jest problematyka
bezpieczeństwa.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym