PL EN RU
Urzeczowienie polityki: współczesny proces polityczny jako „porządek zorganizowanego pozoru”
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
 
 
Data publikacji: 16-07-2024
 
 
Studia Politologiczne 2024;72
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł jest propozycją zastosowania klasycznej koncepcji urzeczowienia György Lukácsa do współczesnego procesu politycznego. Proces ten w perspektywie koncepcji urzeczowienia można opisać jako „porządek zorganizowanego pozoru”: politycy, trwale oddzieleni od publiczności politycznej i postrzegający ją jako całkowicie bierną, próbują poprzez badania opinii poznać „fakty” dotyczące tej publiczności i zaproponować taki przekaz, który zapewni im poparcie. W efekcie wytwarza się techniczne i cyniczne podejście do komunikacji: zamiast interpretować interesy zbiorowe, politycy formułują przekaz, który może skutecznie skłonić wyborców do biernego wyrażenia poparcia.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (33)
1.
Balibar É., Filozofia Marksa, Warszawa 2007.
 
2.
Bulira W., Teoria krytyczna szkoły budapesztańskiej. Od totalitaryzmu do postmodernizmu, Toruń 2018.
 
3.
Cohen M., The Wager of Lucien Goldmann. Tragedy, Dialectics and a Hidden God, Princeton 1994.
 
4.
Davis M., Old Gods, New Enigmas. Marx’s Lost Theory, Londyn 2018.
 
5.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, Warszawa 2006.
 
6.
Goldmann L., Nauki humanistyczne a filozofia, Warszawa 1961.
 
7.
Graczyk P., György Lukács i pusty grób komunizmu, «Kronos» 2010, nr 4.
 
8.
Hegel G.W.F., Fenomenologia ducha, Warszawa 2010.
 
9.
Horkheimer M., Adorno Th., Dialektyka Oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa 2010.
 
10.
Jacyno M., Wprowadzenie, [w:] D. Wolton, Informacja i komunikacja, Warszawa 2022.
 
11.
Jameson F., The Political Unconscious. Narrative as a Socially Symbolic Act, Londyn 1983.
 
12.
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2011.
 
13.
Jameson F., Valences of the Dialectic, London 2010.
 
14.
Lukács G., Historia i świadomość klasowa. Studia o marksistowskiej dialektyce, Warszawa 1988.
 
15.
Lukács G., Tailism and the Dialectic. A defense of History and Class Consciousness, Londyn–Nowy Jork 2000.
 
16.
Lukács G., Teoria powieści. Esej historyczno-filozoficzny o wielkich formach epiki, Warszawa 1968.
 
17.
Marks K., Engels F., Feuerbach, [w:] tychże, Ideologia niemiecka. Dzieła, t. 3, Warszawa 1961.
 
18.
Mokrzan M., Emotional Capital as a Neoliberal Strategy of Identity: Coaching Upper Middle-Class Subjectivities in Poland, «Český lid» 2019, vol. 106.
 
19.
Moncrieff C., Margaret Thatcher: In her own words, «Independent» online, 8.04.2013, https://www.independent.co.uk/... (30.01.2024).
 
20.
Mościcki P., My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy, Warszawa 2015.
 
21.
Panasiuk R., Dziedzictwo heglowskie i marksizm, Warszawa 1979.
 
22.
Radiukiewicz A., „Twardogłowi fanatycy” i „beneficjenci dobrej zmiany” – o „innych” Komitetu Obrony Demokracji, «Kultura i Społeczeństwo» 2018, nr 1.
 
23.
Rees J., Introduction, [w:] G. Lukács, Tailism and the Dialectic. A defense of History and Class Consciousness, Londyn–Nowy Jork 2000.
 
24.
Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010.
 
25.
Siemek M.J., Hegel i problemy filozoficznej samowiedzy marksizmu, [w:] G. Lukács, Młody Hegel. O powiązaniach dialektyki z ekonomią, Warszawa 2014.
 
26.
Ślęczka K., Dialektyka procesu rewolucji. W sporze o „Geschichte und Klassenbewusstsein”, Katowice 1978.
 
27.
Świrek K., Wymiary erozji sfery publicznej w późnym kapitalizmie, [w:] J. Arcimowicz, K. Gadowska (red.), Sfera publiczna w Polsce i jej współczesne konteksty, Warszawa 2020.
 
28.
Świrek K., Urzeczowienie, fetyszyzm i praca intelektualna, «Stan Rzeczy» 2019, nr 1(16).
 
29.
Tihanov G., Pan i niewolnik. Lukács, Bachtin i idee ich czasów, Warszawa 2010.
 
30.
Załęski P.S., Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Toruń 2012.
 
31.
Zawadzka A., Przymus kreatywności, [w:] Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, Warszawa 2011.
 
32.
Ziółkowski M., Drozdowski R., Baranowski M., Utowarowienie w perspektywie socjologicznej. Przejawy – dynamika – konsekwencje, Warszawa 2022.
 
33.
Žižek S., Postface, [w:] G. Lukács, Tailism and the Dialectic. A defense of History and Class Consciousness, Londyn–Nowy Jork 2000.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top