Sondaże polityczne jako forma
komunikowania polityka z wyborcą
Więcej
Ukryj
1
adiunkt
w Zakładzie Socjologii i Psychologii Polityki Instytutu Nauk Politycznych
Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 23-01-2020
Studia Politologiczne 2012;25
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Sondaże polityczne pozostają nieodłączną częścią procesu komunikacji polityków
z wyborcami. Szczególnie istotną rolę odgrywają one w kampaniach wyborczych,
choć i poza nimi, w dobie tzw. kampanii permanentnej politycy chętnie i z wielką
uwagą wsłuchują się w głos opinii publicznej, dostosowując działania polityczne
do preferencji większości obywateli.
Rola i znaczenie sondaży politycznych na świecie systematycznie rośnie. Na
przestrzeni ostatnich kilkunastu lat dokonał się w tym zakresie olbrzymi postęp.
Ośrodki demoskopijne doskonalą narzędzia i techniki dotarcia do respondentów,
wkraczając w coraz to nowe dziedziny życia i wykorzystując do tego celu coraz
nowocześniejsze technologie. Podstawowym celem badań opinii jest zebranie
i opracowanie jak największej ilości informacji, dzięki którym można scharakteryzować
rynek polityczny i dokonać analizy, zachodzących zjawisk i ujawniających się
trendów. Z tej perspektywy są one jednym z najlepszych narzędzi diagnozowania
opinii i przekonań społeczeństwa.
O sukcesie badań opinii społecznej przesądziły także względy czysto pragmatyczne.
Politycy dostrzegli znaczenie sondaży jako instrumentu, który jest
użyteczny w procesie rządzenia. Tym samym sondaże polityczne stały się swoistym
barometrem nastrojów społecznych. Sondaże polityczne cieszą się także wysokim
zaufaniem wyborców, którzy traktują je jako wiarygodne i opiniotwórcze źródło
preferencji politycznych Polaków.