Skuteczność przymusu wyborczego
i zachęt wyborczych w motywowaniu
frekwencji
Więcej
Ukryj
1
doktorantka w Instytucie
Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;22
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiotem artykułu jest analiza efektywności przymusu wyborczego i wyborczych
zachęt w promowaniu partycypacji wyborczej. W pierwszej części omówiony
zostaje poziom wzrostu frekwencji w wyniku wprowadzenia i obowiązywania przymusu
wyborczego. Następnie opisane zostają właściwości przymusu wyborczego,
takie jak: sankcje, sposób ich egzekwowania i społeczne uznanie regulacji oraz
ich skuteczność w przeciwważeniu absencji wyborczej. W dalszej części artykułu
poddane analizie zostaje instytucjonalne przeciwieństwo prawnego przymusu
wyborczego – zachęty wyborcze – oraz ich wpływ na frekwencję.