Skład parlamentu w Polsce na tle europejskim
– przyczynek do dyskusji
Więcej
Ukryj
1
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii-
-Curie Skłodowskiej w Lublinie
Data publikacji: 15-12-2023
Studia Politologiczne 2023;70
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł jest poświęcony analizie polskich regulacji konstytucyjnych dotyczących
liczebności parlamentu w porównaniu do odpowiednich przepisów ustaw zasadniczych
pozostałych 26 państw zrzeszonych w Unii Europejskiej, a także Wielkiej Brytanii.
W szczególności dokonane zostanie porównanie polskich propozycji redukcji liczby
parlamentarzystów z regulacjami przyjętymi we włoskiej ustawie konstytucyjnej z 2019 r.,
wraz z ich uzasadnieniem. Przeprowadzona analiza tych zagadnień pozwala sformułować
wniosek, że liczba parlamentarzystów w Polsce jest stosunkowo wysoka w porównaniu do
tzw. dużych państw europejskich. We wnioskach przedstawione zostaną propozycje zmian
polskich unormowań konstytucyjnych w dziedzinie liczby posłów na Sejm.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (35)
1.
Alberski R., Opinie w sprawie zmian w polskim systemie politycznym, «Political Preferences» 2016, nr 12.
2.
Chruściak R., Prace konstytucyjne w latach 1997–2007, Warszawa 2009.
3.
Chruściak R., Prace konstytucyjne w latach 2008–2011, Warszawa 2013.
4.
Chruściak R., Najnowsze propozycje zmian w Konstytucji RP, «Studia Iuridica Lublinensia» 2014, t. 22.
5.
Colasante P., La riduzione del numero dei parlamentari, fra merito e legittimata costituzionale, «Federalismi» 2020, nr 12.
6.
Czajowski J., Senat – Izba Samorządowa, [w:] Senat – izba samorządowa? Seminarium (materiał roboczy). Warszawa 29 listopada 1994 (zapis stenograficzny), Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu, 1994.
7.
Czarny P., Komentarz do art. 96, [w:] M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, t. II art. 87–243, Warszawa 2016.
8.
Di Majo L., Riduzione del numero dei parlamentari e centralitá del Parlamento, «Rivista del Gruppo di Pisa» 2020, No 3.
9.
Dobrowolski M., W sprawie potrzeby reformy dwuizbowości polskiego parlamentu, «Przegląd Sejmowy» 2009, nr 2.
10.
Fusara C., Rubechi M., Art. 56, [w:] R. Bifulco, A. Celotto, M. Olivetti (red.), Commentario alla Costituzione, vol. II: Art. 55–100, Milano 2006.
11.
Grabowski R., Refleksje nad polskim systemem parlamentaryzmu, «Przegląd Prawa Konstytucyjnego» 2018, nr 5.
12.
Jackiewicz A., Szósta reforma państwa: zmiana sposobu kształtowania składu Senatu jako element ewolucji federalizmu w Królestwie Belgii, «Zeszyty Prawnicze» 2020, nr 4.
13.
Jamróz L., Refleksje nad ustrojową pozycją Senatu RP, [w:] S. Bożyk (red.), Prawo, parlament i egzekutywa we współczesnych systemach rządów. Księga poświęcona pamięci Profesora Jerzego Stembrowicza, Białystok 2009.
14.
Konarski M., Izba Samorządowa jako alternatywa Drugiej Izby, [w:] Senat – izba samorządowa? Seminarium (materiał roboczy). Warszawa 29 listopada 1994 (zapis stenograficzny), Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu, 1994.
15.
Lupo N., Riduzione del numero dei parlamentari e organizzazione interna delle Camere, «Forum di Quaderni Costituzionali» 2020, nr 3.
16.
Mołdawa T., Prawo wyborcze do parlamentu Królestwa Hiszpanii, [w:] S. Grabowska, K. Składowski (red.), Prawo wyborcze do parlamentu w wybranych państwach europejskich, Zakamycze 2006.
17.
Nowak J., Wybory de Senatu – postulaty de lege ferenda, «Przegląd Prawa Konstytucyjnego» 2014, nr 6.
18.
Opaliński B., Uwagi o potrzebie modyfikacji drugiej izby parlamentu we współczesnym polskim systemie ustrojowym, «Przegląd Prawa Konstytucyjnego» 2012, nr 1.
19.
Perchinunno F., La Riforma Costituzionale sulla riduzione del numero dei parlamentari: genesi e problematiche attuative, «Rivista Giuridica» 2021, nr 2.
20.
Pulit A., Grecka Izba Deputowanych, [w:] J. Czajowski, M. Grzybowski (red.), Parlamenty państw europejskich, Kraków 2005.
21.
Sarnecki P., Problem dwuizbowości parlamentu, [w:] M. Granat (red.), Zagadnienia prawa parlamentarnego. Materiały z 48 Ogólnopolskiego Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego, Serock 1–3 czerwca 2006 r., Warszawa 2007.
22.
Sebe M., Vas E., The Untapped Potential of Direct Democracy in Romania, [w:] S. Blockmans, S. Russack (red.), Direct Democracy in the European Union. The Myth of a Citizens’ Union, Brussels 2018.
23.
Skotnicki K., Senat III RP – nieprzemyślany czy niepotrzebny?, [w:] M. Zubik (red.), Dwadzieścia lat transformacji ustrojowej w Polsce. 51. Ogólnopolski Zjazd Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Warszawa, 19–21 czerwca 2009, Warszawa 2010.
24.
Skrzydło W., Prawo wyborcze do parlamentu Republiki Francuskiej, [w:] S. Grabowska, K. Składowski (red.), Prawo wyborcze do parlamentu w wybranych państwach europejskich, Zakamycze 2006.
25.
Sokolewicz W., O potrzebie reformy Senatu, «Państwo i Prawo» 2001, nr 11.
26.
Staśkiewicz W. (red.), Konstytucje państw Unii Europejskiej, Warszawa 2011.
27.
Szmyt A., Sejm i Senat w projektach zmian Konstytucji, «Przegląd Sejmowy» 2010, nr 5.
28.
Tarli Barbieri G., Riduzione del numero dei parlamentari e geografia elettorale, «Forum di Quaderni Costituzionali» 2020, nr 3.
29.
Tripodina C., Riduzione del numero dei parlamentari, tra riforma costituzionale ed emergenza nazionale, «Osservatorio Costituzionale» 2020, nr 3.
30.
Urbaniak K., Prawo wyborcze do parlamentu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, [w:] S. Grabowska, K. Składowski (red.), Prawo wyborcze do parlamentu w wybranych państwach europejskich, Zakamycze 2006.
31.
Volpi M., La riduzione del numero dei parlamentari e il futuro della rappresentanza, «Costituzionalismo. it» 2020, nr 1.
32.
Winczorek P., Projekty nowych rozwiązań konstytucyjnych, «Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny» 2006, z. 2.
33.
Winczorek P., Dalszy ciąg dyskusji konstytucyjnych, «Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny» 2011, z. 2.
34.
Woźnicki M., O potrzebie zmiany Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. w zakresie kadencji oraz funkcji Sejmu i Senatu – kilka uwag na tle konstytucji Czech i Słowacji, «Przegląd Prawa Konstytucyjnego» 2022, nr 2.
35.
Zwolak S., Wzmocnienie pozycji Senatu na tle problemu jego koncepcji, «Ius et Administratio» 2014, nr 3.