Autorka formułuje założenie o niższej zdolności rozliczania władz publicznych
w Polsce w związku ze zmianami wprowadzonymi do systemu politycznego pod rządami
Zjednoczonej Prawicy. Celem artykułu jest uzasadnienie tego założenia poprzez
przedstawienie obecnych warunków rozliczania władz publicznych. Definiując rozliczalność
autorka korzysta z podejść R. Mulgana i M. Bovensa. Za tymi autorami wyodrębnia trzy
etapy rozliczalności: informację, dyskusję i konsekwencje. W artykule zostały przedstawione
podstawy prawne i ograniczenia dostępu do informacji publicznej, prowadzenia dyskusji
o polityce rządu oraz nakładania sankcji na organy i funkcjonariuszy publicznych.
Autorka formułuje konkluzję o deficycie rozliczalności władz publicznych w Polsce
w związku z ograniczeniem dyskusji prowadzonej w parlamencie i mediach publicznych
oraz przerwaniem łańcucha rozliczalności na etapie konsekwencji, czego głównej przyczyny
upatruje w politycznym podporządkowaniu prokuratury.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(30)
1.
Bernaczyk M., Prawo do informacji publicznej w Polsce i na świecie, Warszawa 2014.
Brandsma G.J., Schillemans T., The Accountability Cube: Measuring Accountability, «Journal of Public Administration Research and Theory» 2013, vol. 23, nr 4.
Compte G., Accountable Democracy: Citizens as the 4th Power of Government, «SSRN Electronic Journal» July 2008, https://papers.ssrn.com/sol3/p... (10.10.2022).
Machelski Z., Rozliczalność jako element jakości procesu demokratycznego w systemie instytucjonalnym III Rzeczypospolitej, «Przegląd Sejmowy» 2018, vol. 144, nr 1.
Manin B., Przeworski A., Stokes S.C., Elections and Representation, [w:] A. Przeworski, S.C. Stokes, B. Manin (red.), Democracy, Accountability, and Representation, Cambridge, U.K., New York 1999.
Onyszczuk J., Kwiatkowska K., Rola i miejsce prokuratury w systemie organów demokratycznego państwa prawnego w nowej ustawie o prokuraturze, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2019, https://www.batory.org.pl/uplo... (10.10.2022).
Pach M., Trybunał kasuje obywatela – Maciej Pach o ignorowaniu przez TK wniosków o udostępnienie informacji publicznej, «Rzeczpospolita» 23 marca 2018, https://www.rp.pl/opinie-prawn... (10.10.2022).
Romzek B.S., Dubnick M.J., Accountability in the Public Sector: Lessons from the Challenger Tragedy, «Public Administration Review» 1987, vol. 47, nr 3.
Willems T., Van Dooren W., Coming to Terms with Accountability: Combining multiple forums and functions, «Public Management Review» 2012, vol. 14, nr 7.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.