Rola badań sondażowych
w kampanii wyborczej
Więcej
Ukryj
1
pracownik Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;22
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Podstawowym celem badań opinii jest zebranie i opracowanie jak największej ilości
informacji, dzięki którym można scharakteryzować rynek polityczny i dokonać
analizy zachodzących zjawisk i ujawniających się trendów. Z tej perspektywy są
one jednym z najlepszych narzędzi diagnozowania opinii i przekonań społeczeństwa.
Uzyskanie miarodajnych informacji dotyczących preferencji Polaków nie jest
sprawą prostą. Prezentowane przez ośrodki demoskopijne rankingi partii i polityków
różnią się od siebie. Dlatego też istotnym zdaje się być pytanie o rolę
sondaży w kampanii wyborczej. Badania sondażowe cieszą się wysokim zaufaniem
wyborców, którzy traktują je jako wiarygodne i opiniotwórcze źródło preferencji
politycznych Polaków.