Przemoc w kulturze politycznej
polskiego Internetu
Więcej
Ukryj
1
adiunkt
w Zakładzie Psychologii i Socjologii Polityki Instytutu Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego
2
absolwentka Uniwersytetu Kardynała
Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;21
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W niniejszym artykule przeanalizowano w aspekcie ilościowym zjawisko przemocy
w Internecie w oparciu o badanie Internautów on-line (CAWI) Kultura polityczna
Polaków w Internecie. Zbadano typy oraz natężenie zjawiska przemocy. W pierwszej
części artykułu opracowano miernik natężenia przemocy w formie indeksu.
Za pomocą tego narzędzia przeprowadzono pomiar w ramach dwóch wymiarów
tego zjawiska: stopnia akceptacji przemocy wśród ogółu Internautów (wymiar
aksjonormatywny) oraz faktycznego natężenia przemocy mierzonego częstością
doświadczania oraz stosowania przemocy przez użytkowników Internetu (wymiar
behawioralny). Wprowadzenie wymiaru aksjonormatywnego posłużyło do zweryfikowania
hipotezy o pozytywnym związku pomiędzy intensywnością użytkowania
Internetu, a akceptacją i skłonnością do podjęcia działań związanych z przemocą.
W ramach wymiaru behawioralnego zidentyfikowano cztery typy Internautów:
gladiatorów (chętnie posługujących się przemocą w Internecie, ale też jej doświadczających),
terrorystów (używających przemocy, lecz unikających jej doznawania),
widzów (niedoświadczających, ani niestosujących działań związanych z przemocą)
oraz ofiary (doznających, ale nieużywających przemocy). Przeprowadzone analizy
wskazują, że istotną cechą polskiej internetowej kultury politycznej jest akceptacja
i podejmowanie przemocy werbalnej o niskim natężeniu nienaruszającej zasad
demokratycznego dyskursu, przy jednoczesnym potępieniu działań o wyższym
natężeniu przemocy. Przemoc ta ma charakter symetryczny, większość Internautów
deklaruje, że w równym stopniu doświadcza przemocy i podejmuje ją. Nierozstrzygnięty
pozostaje problem, czy taka forma internetowego dyskursu jest eufunkcjonalna
czy dysfunkcjonalna dla demokracji.