Proces rozumienia
jako fundament myślenia politycznego:
o pułapce reifikowania myśli
Więcej
Ukryj
1
Zakład Teorii
Polityki, Uniwersytet Wrocławski
Data publikacji: 16-07-2024
Studia Politologiczne 2024;72
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
podstawowa teza uzasadniana w eseju określa zależność pomiędzy naturą
procesów poznawczych przypisywanych człowiekowi a polityką definiowaną jako przestrzeń
możliwych interakcji pomiędzy ludźmi określanych na poziomie kulturowych artefaktów
w postaci idei. Jest ona oparta na fundamentalnych rozróżnieniach dotyczących systemów
uczących się (systemów kognitywnych) określających sposoby (możliwości) przetwarzania
przez nie informacji i wynikających z nich restrykcji poznawczych. Umysł ludzki jest w tym
ujęciu jednym z systemów poznawczych. Teza posiada następującą formułę: jeśli proces
rozumienia jest fundamentem myślenia politycznego, to reifikacja myśli na poziomie
kulturowych artefaktów stanowi poznawczą pułapkę zamykającą myślenie, a myślenie
polityczne w szczególności w tradycji kopiowania i odtwarzania tychże artefaktów. Jest to
proces prowadzący do poznawczej patologii na poziomie społecznym i politycznym, która
charakteryzuje się hegemonią pamięci i naśladownictwa, a w konsekwencji arbitralnie
limituje nie tylko zakres myśli, ale też sposób, w jaki odnosimy się do świata. Powyższy
proces pozbawia istotności relację pomiędzy rozumieniem a wiedzą, czyniąc z tej ostatniej zmumifikowany artefakt pamięci zbiorowej. W konsekwencji artefakty zbiorowej pamięci
w postaci idei stają się wtórnie przedmiotami lub produktami trafiającymi na polityczny
rynek, stając się elementami obrotu politycznego, wyalienowanymi w stosunku do swojego
źródła i pierwotnej funkcji.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (37)
1.
Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011.
2.
Baars B.J., In the Theater of Consciousness. The Workspace of the Mind, Oxford University Press, Oxford 1997.
3.
Bereczkei T., Machiavellism. The Psychology of Manipulation, Routledge, London–New York 2018.
4.
Bikhchandani S., Hirshleifer D., Welch I., A Theory of Fads, Fashion, Custom, and Cultural Change as Informational Cascades, «Journal of Political Economy» 1992, vol. 100, nr 5.
5.
Blackmore S., Maszyna memowa, Poznań 2001.
6.
Bod R., World Patterns. A Global History of Knowledge, John Hopkins UP, Baltimore 2022.
7.
Boden M.A., The Creative Mind. Myths and Mechanisms, London–New York 2004.
8.
Coeckelbergh M., The Political Philosophy of AI: An Introduction, Cambridge 2022.
9.
Dennett D.C., Natura umysłów. Jak zrozumieć świadomość, Kraków 2021.
10.
Dennett D.C., Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów, Kraków 2017.
11.
Dennett D.C., Świadomość, Kraków 2016.
12.
Dennett D.C., Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia, Kraków 2015.
13.
Dennett D.C., The Intentional Stance, Cambridge MA 1987.
14.
Dor D., The Instruction of Imagination. Language as a Social Communication Technology, Oxford–New York 2015.
15.
Everett D.L., Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa 2019.
16.
Floridi L., The Fourth Revolution: How the Infosphere is Reshaping Human Reality, Oxford 2014.
17.
Fodor J., Piattelli-Palmarini M., Błąd Darwina, Warszawa 2018.
18.
Freeden M., The Political Theory of Political Thinking: The Anatomy of a Practice, Oxford Scholarship Online 2013.
19.
Freeden M., Ideologies and Political Theory. A Conceptual Approach, Oxford 1996.
20.
Gamble C., Gowlett J., Dunbar R., Potęga mózgu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Kraków 2016.
21.
Gärdenfors P., Jak Homo stał się sapiens. O ewolucji myślenia, Warszawa 2010.
22.
Gärdenfors P., Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge MA 2000.
23.
Gärdenfors P., The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge MA 2014.
24.
Gardner H., The Mind’s New Science. A History of the Cognitive Revolution, New York 1987.
25.
Gleick J., Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Kraków 2012.
26.
Godfrey-Smith P., Darwinian Populations and Natural Selection, Oxford 2009.
27.
Haig D., From Darwin to Derrida: Selfish Genes, Social Selves, and the Meanings of Life, Cambridge MA 2020.
28.
Hetmański M., Epistemologia informacji, Kraków 2013.
29.
Johnson M., Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź 2015.
30.
Lem S., Tajemnica chińskiego pokoju, Kraków 1996.
31.
Mercier H., Sperber D., Why Do Humans Reason? Arguments for an Argumentative Theory, «Behavioral and Brain Sciences» 2011, vol. 34, nr 2.
32.
Minsky M., The Emotion Machine: Commonsense Thinking, Artificial Intelligence, and the Future of the Human Mind, New York 2007.
33.
Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.
34.
Sautoy M. du, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, Kraków 2019.
35.
Searle J.R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Poznań 2010.
36.
Simon H.A., The Science of the Artificial, 3 Ed., Cambridge MA 2019.
37.
Stone L., Lurquin P.F., Geny, kultura i ewolucja. Synteza, Warszawa 2009.