The Process of the Deinstitutionalisation
of Migrant Integration in Poland,
with Particular mphasis on Children
Подробнее
Скрыть детали
1
Centrum Europejskie
Uniwersytetu Warszawskiego
Дата публикации: 2024-12-20
Studia Politologiczne 2024;74
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
Migrations are today one of the most serious contemporary challenges for
European countries. In order for them to be a source of benefit and support for economies
in need of labour and the demographically-burdened social systems of an aging Europe, it is necessary to consistently and widely implement integration policy towards migrants.
Particular attention should be paid in this matter to the children of migrants, as they
are treated as objects in the migration process – they are taken to live in new, unknown
societies, with nothing more than their luggage and the required travel documents.
Poland has not developed any effective nor sensitive institutional model of including
these children in the reality of the host society. The needs and expectations in the field of
education, foster care, and identity have to be met by local governments, NGOs, and/or
local social entities. Therefore, we are dealing with a kind of so-called, ‘bottom-up (forced)
deinstitutionalisation’, the functioning, financing, and effectiveness of which should be
examined and recommendations for the future be designed.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (16)
1.
Adamczyk A., Procesy migracyjne w Polsce a aktywność państwa w sferze bezpieczeństwa, «Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej» 2021, vol. 19 (1).
2.
Berry J., Acculturation and Psychological Adaptation: A Conceptual Overwiev, [w:] J.W. Berry, R.C. Annis (red.), Ethnic Psychologdy: Research and Practice with Immigrants, Refugees, Native Peoples, Ethnic Groups and Sojourners: Selected Papers from the North American Regional IACCP Conference on Ethnic Psychology Held in Kingston, Canada, Amsterdam 1988.
3.
Budyta-Budzyńska M., Integracja czy asymilacja? Strategia stawania się członkiem nowej wspólnoty: przypadek polskich imigrantów w Islandii,
http://www.migracje.civitas.ed... (18.07.2023).
4.
Chmielewska A., Komentarz do uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia dokumentu „Polityka migracyjna Polski – kierunki działań 2021–2022”,
https://ocalenie.org.pl/wp-con... (30.09.2022).
5.
Czerniejewska I., Main I., Sydow K., Potrzeby mieszkańców i mieszkanek Poznania z doświadczeniem migracyjnym dotyczące integracji społecznej, raport z badań przeprowadzonych w okresie od października 2021 do stycznia 2022 roku przez zespół Centrum Badań Migracyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
https://www.poznan.pl/mim/ezdr... (30.11.2023).
6.
Gruszczak A., Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii, Analiza KBN, Seria C Nr 5 (67) /2020.
7.
Hassel A., Wegrich K., How to do public Policy, Oxford University Press, 2022.
8.
Klaus W., Prawo do Edukacji. Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce. Komentarz dla praktyków, Warszawa 2008.
9.
Klaus W., Ostaszewska-Żuk E., Szczepanik M., Fundusze europejskie i ich rola we wspieraniu integracji cudzoziemców w Polsce,
https://interwencjaprawna.pl/w... (18.07.2023).
10.
March J., Olsen J., Logika stosowności, «Zarządzanie Publiczne» 2014, vol. 28 (2).
11.
March J., Olsen J., Instytucje. Organizacyjne podstawy polityki, Warszawa 2005.
12.
Matusz-Protasiewicz P., Kwieciński L., Kształtowanie lokalnych polityk integracji imigrantów – działania władz Gdańska i Wrocławia,
http://www.problemypolitykispo... (29.11.2023).
13.
Morawski W., Zmiana instytucjonalna, Warszawa 1998,.
15.
Skąpska G., Ziółkowski M., Instytucja społeczna, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 1998, t. 1.
16.
Todorovska-Sokolovska V., Integracja i edukacja dzieci imigrantów w szkołach w krajach UE – część I, Warszawa 2009.