Proces deinstytucjonalizacji
integracji migrantów w Polsce
ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Więcej
Ukryj
1
Centrum Europejskie
Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 20-12-2024
Studia Politologiczne 2024;74
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Migracje stanowią jedno z najpoważniejszych współczesnych wyzwań dla
państw europejskich. Aby mogły być źródłem korzyści i wsparciem dla potrzebujących
rąk do pracy gospodarek i obciążonych demograficznie systemów społecznych starzejącej
się Europy konieczne jest konsekwentne i powszechne wdrażanie polityki integracyjnej
wobec migrantów. Szczególna uwaga należy się tu dzieciom migrantów, które w procesie
migracyjnym traktowane są bardzo przedmiotowo – zabiera się je do życia w nowym,
nieznanym społeczeństwie razem z dokumentami potrzebnymi do wyjazdu i bagażem.
Polska nie wypracowała żadnego skutecznego, ale i wrażliwego modelu instytucjonalnego
włączania tych dzieci w rzeczywistość społeczeństwa przyjmującego. Potrzeby
i oczekiwania w zakresie edukacji, pieczy zastępczej, tożsamości musiały być zaspokajane
przez samorządy, NGO-sy czy społeczne podmioty lokalne. Mamy zatem do czynienia
ze swoistą „deinstytucjonalizacją oddolną (wymuszoną)”, której funkcjonowanie,
finansowanie i skuteczność należałoby zbadać oraz zaprojektować rekomendacje na
przyszłość.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (16)
1.
Adamczyk A., Procesy migracyjne w Polsce a aktywność państwa w sferze bezpieczeństwa, «Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej» 2021, vol. 19 (1).
2.
Berry J., Acculturation and Psychological Adaptation: A Conceptual Overwiev, [w:] J.W. Berry, R.C. Annis (red.), Ethnic Psychologdy: Research and Practice with Immigrants, Refugees, Native Peoples, Ethnic Groups and Sojourners: Selected Papers from the North American Regional IACCP Conference on Ethnic Psychology Held in Kingston, Canada, Amsterdam 1988.
3.
Budyta-Budzyńska M., Integracja czy asymilacja? Strategia stawania się członkiem nowej wspólnoty: przypadek polskich imigrantów w Islandii,
http://www.migracje.civitas.ed... (18.07.2023).
4.
Chmielewska A., Komentarz do uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia dokumentu „Polityka migracyjna Polski – kierunki działań 2021–2022”,
https://ocalenie.org.pl/wp-con... (30.09.2022).
5.
Czerniejewska I., Main I., Sydow K., Potrzeby mieszkańców i mieszkanek Poznania z doświadczeniem migracyjnym dotyczące integracji społecznej, raport z badań przeprowadzonych w okresie od października 2021 do stycznia 2022 roku przez zespół Centrum Badań Migracyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
https://www.poznan.pl/mim/ezdr... (30.11.2023).
6.
Gruszczak A., Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii, Analiza KBN, Seria C Nr 5 (67) /2020.
7.
Hassel A., Wegrich K., How to do public Policy, Oxford University Press, 2022.
8.
Klaus W., Prawo do Edukacji. Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce. Komentarz dla praktyków, Warszawa 2008.
9.
Klaus W., Ostaszewska-Żuk E., Szczepanik M., Fundusze europejskie i ich rola we wspieraniu integracji cudzoziemców w Polsce,
https://interwencjaprawna.pl/w... (18.07.2023).
10.
March J., Olsen J., Logika stosowności, «Zarządzanie Publiczne» 2014, vol. 28 (2).
11.
March J., Olsen J., Instytucje. Organizacyjne podstawy polityki, Warszawa 2005.
12.
Matusz-Protasiewicz P., Kwieciński L., Kształtowanie lokalnych polityk integracji imigrantów – działania władz Gdańska i Wrocławia,
http://www.problemypolitykispo... (29.11.2023).
13.
Morawski W., Zmiana instytucjonalna, Warszawa 1998,.
15.
Skąpska G., Ziółkowski M., Instytucja społeczna, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 1998, t. 1.
16.
Todorovska-Sokolovska V., Integracja i edukacja dzieci imigrantów w szkołach w krajach UE – część I, Warszawa 2009.