PL EN RU
Proces deinstytucjonalizacji integracji migrantów w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
 
Więcej
Ukryj
1
Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
 
 
Data publikacji: 20-12-2024
 
 
Studia Politologiczne 2024;74
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Migracje stanowią jedno z najpoważniejszych współczesnych wyzwań dla państw europejskich. Aby mogły być źródłem korzyści i wsparciem dla potrzebujących rąk do pracy gospodarek i obciążonych demograficznie systemów społecznych starzejącej się Europy konieczne jest konsekwentne i powszechne wdrażanie polityki integracyjnej wobec migrantów. Szczególna uwaga należy się tu dzieciom migrantów, które w procesie migracyjnym traktowane są bardzo przedmiotowo – zabiera się je do życia w nowym, nieznanym społeczeństwie razem z dokumentami potrzebnymi do wyjazdu i bagażem. Polska nie wypracowała żadnego skutecznego, ale i wrażliwego modelu instytucjonalnego włączania tych dzieci w rzeczywistość społeczeństwa przyjmującego. Potrzeby i oczekiwania w zakresie edukacji, pieczy zastępczej, tożsamości musiały być zaspokajane przez samorządy, NGO-sy czy społeczne podmioty lokalne. Mamy zatem do czynienia ze swoistą „deinstytucjonalizacją oddolną (wymuszoną)”, której funkcjonowanie, finansowanie i skuteczność należałoby zbadać oraz zaprojektować rekomendacje na przyszłość.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (16)
1.
Adamczyk A., Procesy migracyjne w Polsce a aktywność państwa w sferze bezpieczeństwa, «Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej» 2021, vol. 19 (1).
 
2.
Berry J., Acculturation and Psychological Adaptation: A Conceptual Overwiev, [w:] J.W. Berry, R.C. Annis (red.), Ethnic Psychologdy: Research and Practice with Immigrants, Refugees, Native Peoples, Ethnic Groups and Sojourners: Selected Papers from the North American Regional IACCP Conference on Ethnic Psychology Held in Kingston, Canada, Amsterdam 1988.
 
3.
Budyta-Budzyńska M., Integracja czy asymilacja? Strategia stawania się członkiem nowej wspólnoty: przypadek polskich imigrantów w Islandii, http://www.migracje.civitas.ed... (18.07.2023).
 
4.
Chmielewska A., Komentarz do uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia dokumentu „Polityka migracyjna Polski – kierunki działań 2021–2022”, https://ocalenie.org.pl/wp-con... (30.09.2022).
 
5.
Czerniejewska I., Main I., Sydow K., Potrzeby mieszkańców i mieszkanek Poznania z doświadczeniem migracyjnym dotyczące integracji społecznej, raport z badań przeprowadzonych w okresie od października 2021 do stycznia 2022 roku przez zespół Centrum Badań Migracyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, https://www.poznan.pl/mim/ezdr... (30.11.2023).
 
6.
Gruszczak A., Ochrona granic państwowych RP oraz kwestie migracyjne w czasach pandemii, Analiza KBN, Seria C Nr 5 (67) /2020.
 
7.
Hassel A., Wegrich K., How to do public Policy, Oxford University Press, 2022.
 
8.
Klaus W., Prawo do Edukacji. Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce. Komentarz dla praktyków, Warszawa 2008.
 
9.
Klaus W., Ostaszewska-Żuk E., Szczepanik M., Fundusze europejskie i ich rola we wspieraniu integracji cudzoziemców w Polsce, https://interwencjaprawna.pl/w... (18.07.2023).
 
10.
March J., Olsen J., Logika stosowności, «Zarządzanie Publiczne» 2014, vol. 28 (2).
 
11.
March J., Olsen J., Instytucje. Organizacyjne podstawy polityki, Warszawa 2005.
 
12.
Matusz-Protasiewicz P., Kwieciński L., Kształtowanie lokalnych polityk integracji imigrantów – działania władz Gdańska i Wrocławia, http://www.problemypolitykispo... (29.11.2023).
 
13.
Morawski W., Zmiana instytucjonalna, Warszawa 1998,.
 
14.
Pawlak M., Imitacja w tworzeniu polityki integracji cudzoziemców, https://depot.ceon.pl/bitstrea... (3.01.2024).
 
15.
Skąpska G., Ziółkowski M., Instytucja społeczna, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 1998, t. 1.
 
16.
Todorovska-Sokolovska V., Integracja i edukacja dzieci imigrantów w szkołach w krajach UE – część I, Warszawa 2009.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top