Agrarian Issues in the Polish Parliamentary Campaign in 2023
More details
Hide details
1
Wydział Nauk Społecznych Akademii
Mazowieckiej w Płocku
Publication date: 2024-12-20
Studia Politologiczne 2024;74
KEYWORDS
ABSTRACT
The analysis of the political programs and activities of political parties in the
election campaign before the 2023 parliamentary elections showed that agrarian issues
occupied a leading place in the campaigns of Polish Peasant Party and the Third Way
committee co-created by this party, as well as the Confederation. It was also an important,
but relatively less important topic from the Law and Justice perspective. In the case of the
New Left, Civic Coalition and Nonpartisan Local Government Activists, agriculture was one of the less important but present issues in the campaign. The measures used to gain
farmers’ support included: 1. highlighting the issue of agriculture in the election programs
of individual committees, 2. organizing events (program conventions, press conferences)
whose topics were to focus on rural and agricultural issues.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (17)
1.
Bäcker R., Wincławska M., Rak J. i in. (red.), Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016.
2.
Biskup B., Portret wyborców AD 2019. Zmiany w preferencjach elektoratów partyjnych w Polsce, «Studia Politologiczne» 2020, vol. 55, DOI: 10.33896/SPolit.2020.55.13.
3.
Dolińska D., Determinanty preferencji wyborczych na przykładzie elektoratu Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości w latach 2000–2005, «Studia Politicae Universitatis Silesiensis» 2009, nr 4–5.
4.
Glajcar R., Wojtasik W., Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009, Katowice 2010.
5.
Hołubiec J., Szkatuła G., Wagner D., Małkiewicz A., Identyfikacja elementów parlamentarnej kampanii wyborczej – budowanie bazy wiedzy, «Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą» 2007, nr 8.
6.
Kubicki R., Przebieg kampanii i program Polskiego Stronnictwa Ludowego w wyborach parlamentarnych w 2011 roku, «Studia Humanistyczno-Społeczne» 2013, nr 7.
7.
Kur D., Adaptacja instrumentów marketingu ekonomicznego na potrzeby polityków, «Świat Idei i Polityki» 2018, t. 18.
8.
Kurek J., Polskie Stronnictwo Ludowe w wyborach do Parlamentu Europejskiego, w 2009 roku [w:] R. Glajcar, W. Wojtasik (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009, Katowice 2010.
9.
Lewandowski A., Subiektywna deprywacja jako determinanta działań Prawa i Sprawiedliwości. Przypadek programu Polski Ład, «Polityka i Społeczeństwo» 2020, nr 1 (20), DOI: 10.15584/polispol.2022.1.8.
10.
Mider D., Marcinkowska A., Polskie Stronnictwo Ludowe – ewaluacja internetowej kultury politycznej podczas kampanii parlamentarnej w 2011 roku, «Studia Politologiczne» 2012, vol. 26.
11.
Peszyński W., Seklecka A., Telewizyjna reklama polityczna w kampaniach parlamentarnych PSL, [w:] Ł. Tomczak (red.), Ludowcy i problematyka agrarna na początku XXI wieku, Wrocław 2010.
12.
Podgajna E., Kampania wyborcza Polskiego Stronnictwa Ludowego (PSL) w 2007 roku, «Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne» 2008, nr 19.
13.
Seklecka A., Analiza treści, [w:] R. Bäcker, M. Wincławska, J. Rak i in. (red.), Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016.
14.
Szpyt M., Wieś w programach polskich partii politycznych w okresie 1989–2011, «Wieś i Rolnictwo» 2011, nr 4 (153).
15.
Swacha P., Parlamentarne partie polityczne w Polsce wobec problemu zmiany klimatu w latach 2005–2019 (perspektywa sieci społecznych), «Studia Politologiczne» 2023, vol. 69, DOI: 10.33896/SPolit.2023.69.13.
16.
Tomczak Ł. (red.), Ludowcy i problematyka agrarna na początku XXI wieku, Wrocław 2010.
17.
Warzocha A., Bilans końca kadencji – analiza realizacji obietnic wyborczych Platformy Obywatelskiej po czterech latach rządów, «Chorzowskie Studia Polityczne Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu» 2011, nr 4.