PL EN RU
Problematyka agrarna w polskiej kampanii parlamentarnej w 2023 roku
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Społecznych Akademii Mazowieckiej w Płocku
 
 
Data publikacji: 20-12-2024
 
 
Studia Politologiczne 2024;74
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Analiza materiałów programowych i działań ugrupowań w kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku wykazała, że problematyka agrarna zajmowała wiodące miejsce w kampaniach PSL i współtworzonego przez tę partię komitetu Trzeciej Drogi, a także Konfederacji. Był to także istotny, ale relatywnie mniej doniosły temat z perspektywy PiS. W przypadku Nowej Lewicy, KO i Bezpartyjnych Samorządowców rolnictwo było jednym z mniej istotnych, ale obecnych w kampanii zagadnień. Wśród środków wykorzystywanych dla pozyskania poparcia rolników znalazły się: 1. eksponowanie tematyki rolnictwa w programach wyborczych poszczególnych komitetów, 2. organizowanie wydarzeń (konwencji programowych, konferencji prasowych), których tematyka miała koncentrować się wokół spraw wsi i rolnictwa.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (17)
1.
Bäcker R., Wincławska M., Rak J. i in. (red.), Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016.
 
2.
Biskup B., Portret wyborców AD 2019. Zmiany w preferencjach elektoratów partyjnych w Polsce, «Studia Politologiczne» 2020, vol. 55, DOI: 10.33896/SPolit.2020.55.13.
 
3.
Dolińska D., Determinanty preferencji wyborczych na przykładzie elektoratu Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości w latach 2000–2005, «Studia Politicae Universitatis Silesiensis» 2009, nr 4–5.
 
4.
Glajcar R., Wojtasik W., Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009, Katowice 2010.
 
5.
Hołubiec J., Szkatuła G., Wagner D., Małkiewicz A., Identyfikacja elementów parlamentarnej kampanii wyborczej – budowanie bazy wiedzy, «Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą» 2007, nr 8.
 
6.
Kubicki R., Przebieg kampanii i program Polskiego Stronnictwa Ludowego w wyborach parlamentarnych w 2011 roku, «Studia Humanistyczno-Społeczne» 2013, nr 7.
 
7.
Kur D., Adaptacja instrumentów marketingu ekonomicznego na potrzeby polityków, «Świat Idei i Polityki» 2018, t. 18.
 
8.
Kurek J., Polskie Stronnictwo Ludowe w wyborach do Parlamentu Europejskiego, w 2009 roku [w:] R. Glajcar, W. Wojtasik (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009, Katowice 2010.
 
9.
Lewandowski A., Subiektywna deprywacja jako determinanta działań Prawa i Sprawiedliwości. Przypadek programu Polski Ład, «Polityka i Społeczeństwo» 2020, nr 1 (20), DOI: 10.15584/polispol.2022.1.8.
 
10.
Mider D., Marcinkowska A., Polskie Stronnictwo Ludowe – ewaluacja internetowej kultury politycznej podczas kampanii parlamentarnej w 2011 roku, «Studia Politologiczne» 2012, vol. 26.
 
11.
Peszyński W., Seklecka A., Telewizyjna reklama polityczna w kampaniach parlamentarnych PSL, [w:] Ł. Tomczak (red.), Ludowcy i problematyka agrarna na początku XXI wieku, Wrocław 2010.
 
12.
Podgajna E., Kampania wyborcza Polskiego Stronnictwa Ludowego (PSL) w 2007 roku, «Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne» 2008, nr 19.
 
13.
Seklecka A., Analiza treści, [w:] R. Bäcker, M. Wincławska, J. Rak i in. (red.), Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016.
 
14.
Szpyt M., Wieś w programach polskich partii politycznych w okresie 1989–2011, «Wieś i Rolnictwo» 2011, nr 4 (153).
 
15.
Swacha P., Parlamentarne partie polityczne w Polsce wobec problemu zmiany klimatu w latach 2005–2019 (perspektywa sieci społecznych), «Studia Politologiczne» 2023, vol. 69, DOI: 10.33896/SPolit.2023.69.13.
 
16.
Tomczak Ł. (red.), Ludowcy i problematyka agrarna na początku XXI wieku, Wrocław 2010.
 
17.
Warzocha A., Bilans końca kadencji – analiza realizacji obietnic wyborczych Platformy Obywatelskiej po czterech latach rządów, «Chorzowskie Studia Polityczne Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu» 2011, nr 4.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top