PL EN RU
Praktyka utowarowienia a postać politycznie uwikłana i jej samochód Wartburg 312/1 – na podstawie Idy Pawła Pawlikowskiego oraz prospektów samochodowych z epoki
 
 
Więcej
Ukryj
1
brak afiliacji
 
 
Data publikacji: 16-07-2024
 
 
Studia Politologiczne 2024;72
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Utowarowienie to praktyka, którą można zidentyfikować w różnych dyscyplinach. Przeniknęło do sfer handlu, ale można je dostrzec także w wytworach kultury, takich jak film. W artykule dokonano analizy scen samochodowych z nagrodzonego Oscarem polskiego filmu Ida. Podkreślając znaczenie narratywizacji obiektów w kulturze wizualnej, przedstawia on przede wszystkim semiotyczne podłoże utowarowienia dla analizy scen w filmie. Wartburg 312/1 w Idzie to niemy świadek historii i tragedii głównej bohaterki, Wandy. Nie należy go zatem postrzegać jedynie jako niezidentyfikowanego rekwizytu z planu filmowego. Utowarowienie jest w „Idzie” podstawowym parametrem, ukazuje znaczenie pojazdu i hipotetyczną decyzję zakupową, prawdopodobnie podjętą przez główną bohaterkę, widzianą w diachronicznej perspektywie, na podstawie broszur samochodowych z epoki.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (20)
1.
Appardurai A. (red.), The social life of things. Commodities in cultural perspective, Cambridge 2011.
 
2.
Bach J., What Remains: Everyday Encounters with the Socialist Past in Germany, New York 2017.
 
3.
Bourdieu P., Dystynkcja, Warszawa 2022.
 
4.
Buckley M., Roberts A., Cars in Films. Great Moments from Post-War International Cinema, Sparkford 2002.
 
5.
Baudrillard J., The System of Objects, Londyn 2005.
 
6.
Chancellor H., James Bond. The Man And His World. The Official Companion To Ian Fleming’s Creation, Londyn 2005.
 
7.
Keane W., Subjects and Objects, [w:] Ch. Tilley, W. Keane, S. Kuchler, M. Rowlands, P. Spyer (red.), Handbook of Material Culture, Londyn 2006.
 
8.
Kopytoff I., The cultural biography of things: commoditization as process, [w:] A. Appardurai (red.), The social life of things. Commodities in cultural perspective, Cambridge 2011.
 
9.
McNeil P., Riello G., Historia luksusu, Warszawa 2017.
 
10.
Melosik Z., Samochód. Tożsamość, wolność i przestrzeń, Poznań 2022.
 
11.
Podbielski Z., Samochody osobowe krajów socjalistycznych, Warszawa 2013.
 
12.
Shusterman R., Myślenie ciała. Eseje z zakresu somaestetyki, Warszawa 2016.
 
13.
Tilley Ch., Objectification, [w:] Ch. Tilley, W. Keane, S. Kuchler, M. Rowlands, P. Spyer (red.), Handbook of Material Culture, Londyn 2013.
 
14.
Toporow W.N., Przestrzeń i rzecz, Kraków 2003.
 
15.
Turkle S. (red.), Evocative Objects. Things We Think With, Cambridge 2011.
 
16.
Urry J., Automobility, Car Culture and Weightless Travel: A discussion paper. Department of Sociology, Lancaster University, Lancaster 1999, http://www.comp.lancs.ac.uk/so... (2.08.2006).
 
17.
Verbeek P.P., What things do. Philosophical Reflections On Technology, Agency And Design, University Park 2005.
 
18.
Warych P., Oscar jedzie Wartburgiem, «Classic Auto» 2015, nr 103.
 
19.
Woodward I., Understanding Material Culture, Londyn 2010.
 
20.
Ziółkowski M., Drozdowski R., Baranowski M., Utowarowienie w perspektywie socjologicznej. Przejawy – dynamika – konsekwencje, Warszawa 2022.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top