Opinia publiczna jako obiekt
zainteresowania propagandy politycznej
Więcej
Ukryj
1
adiunkt w Zakładzie Filozofii i Teorii Polityki Instytutu Nauk
Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 23-01-2020
Studia Politologiczne 2012;25
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest ukazanie zależności między propagandą a opinią publiczną.
Autor przyjął, iż model ewolucji zjawiska propagandy polityczny jest skorelowany
z procesami formowania opinii publicznej. Opinia publiczna jest tu traktowana
jako odbiorca propagandowych treści, a także jako pośrednik pomiędzy podmiotem
sterującym a społeczeństwem. Szczególne znaczenie kształtowania opinii publicznej
w działaniach propagandowych jest charakterystyczne dla współczesności:
masowych mediów, mediatyzacji polityki, wzrostu znaczenia badań empirycznych
(sondaży). W takim przypadku opinia publiczna może być czynnikiem nacisku
na elity rządzące. Urasta też często to roli autorytetu będącego wyznacznikiem
światopoglądowym dla społeczeństwa.