The text compares the direct and indirect effects of the COVID-19 pandemic
in the area of health, looking at them from the short and long-term perspective. The fields
of analysis selected in this way also included issues such as deficits persisting after the end of treatment or the health consequences of lifestyle changes as a result of restrictions
related to the pandemic or the transition to a remote work/study. An important thread
of reflection is also the impact of the pandemic on the psyche of Poles in relation to
specific socio-demographic features. A particularly important topic was the issue of the
health debt and its consequences for the health of Polish society – both in the context of
already identified deficits and problems that may arise in the future.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES(19)
1.
Babicki M., Mastalerz-Migas A., Występowanie zaburzeń lękowych wśród Polaków w dobie pandemii COVID-19, «Psychiatria Polska» 2020, nr 188.
Bakalarczyk R., Kocejko M., Sytuacja opiekunów rodzinnych osób starszych w czasie pandemii COVID-19, Raport z badania, Instytut Polityki Senioralnej, Warszawa 2021.
Buchelt B., Kowalska-Babko J., Masłyk T., Ostatni zgasi światło. Nastroje polskich lekarzy w postpandemicznej rzeczywistości, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2021.
Budzyńska N., Moryś J., Poziom objawów lęku oraz depresji w trakcie izolacji związanej z pandemią „korona wirusa” – wirusa SARS-CoV-2 w określonych grupach społecznych, «Polskie Forum Psychologiczne» 2021, t. 26, nr 4.
Carfì A., Bernabei R., Landi F., Persistent Symptoms in Patients After Acute COVID-19, «JAMA» 2020, nr 324 (6), s. 603–605, doi:10.1001/jama.2020.12603.
Gambin M. i in., Uwarunkowania objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w trakcie epidemii Covid-19 – raport z pierwszej fali badania podłużnego, http://psych.uw.edu.pl/wp-cont... (14.02.2022).
Grzelak Sz., Żyro D., Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego, Warszawa 2021.
Kozański Z., Zdalna edukacja w opiniach młodzieży łódzkich liceów. Radzenie sobie z nauką oraz kondycja psychiczna uczniów w okresie epidemii, izolacji społecznej i zdalnego nauczania, raport z badań, Poradnia dla Młodzieży, Łódź 2020.
Lusawa A., Pinkas J., Zgliczyński W., Mazurek M., Wierzba W., Nieprawdziwe informacje w zakresie szczepień jako wyzwanie dla zdrowia publicznego, «Zdrowie Publiczne i Zarządzanie» 2019, vol. 17.
Tomaszewska M., Domienik J., Profilaktyka i dług zdrowotny w okresie pandemii, [w:] Kapitał Zdrowia 2020. Pandemia: punkt zwrotny dla benefitów pracowniczych, raport Polskiego Stowarzyszenia HR oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Warszawa 2020.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.