The incompatibility (and non-electability)
of the function of judge and prosecutor
with the parliamentary mandate in Poland
Подробнее
Скрыть детали
1
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Дата публикации: 2023-07-17
Studia Politologiczne 2023;69
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
The principle of incompatibility, as expressed in Article 103 of the Basic Law,
constitutes one of the key guarantees for the exercise of the parliamentary mandate.
By indicating the functions that cannot be exercised in tandem with the mandate of
a deputy or senator, the legislator aims to achieve, inter alia, such objectives as: fulfilment
of the principle of separation of powers, counteracting conflicts of interest and corruption
phenomena, ensuring transparency of decisions taken and ensuring impartiality and independence in the exercise of office. Judges and prosecutors, which also includes retired
judges and prosecutors, may not hold parliamentary office. Consequently, electing them
as MPs or senators requires them to relinquish their office as judges or prosecutors, and the
consequence of not relinquishing their office is the termination of their mandate.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (21)
1.
Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 1999.
2.
Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.
3.
Banaszak B., Zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego w prawie polskim, «Przegląd Sejmowy» 2003, nr 2.
4.
Chmaj M., Juchniewicz J., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 102, 103, 104, Warszawa 2020.
5.
Chybalski P., Opinia w sprawie dopuszczalności sprawowania przez posła funkcji Prokuratora Generalnego, «Przegląd Sejmowy» 2016, nr 6.
6.
Czeszejko-Sochacki Z., Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997.
7.
Garlicki L., Art. 103, [w:] L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2000.
8.
Girerach E., Art. 103, [w:] L. Bosek, M. Safjan, LEGALIS.
9.
Grajewski K., Incompatibilitas, [w:] A. Szmyt (red.), Leksykon prawa konstytucyjnego, Warszawa 2010.
10.
Granat M., Lis-Staranowicz D., W sprawie pojmowania zasady niepołączalności mandatu parlamentarnego w prawie konstytucyjnym, «Przegląd Sejmowy» 2003, nr 3.
11.
Gonera K., Art. 98, [w:] A. Górski (red.), Prawo o ustroju sądów powszechnych, LEX 2013.
12.
Hryniewicz D., Glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt III SW 169/11), «Przegląd Sejmowy» 2012, nr 2.
13.
Kruk M., Opinie w sprawie niepołączalności mandatu posła albo senatora z zatrudnieniem w administracji rządowej (art. 103 Konstytucji), «Przegląd Sejmowy» 1997, nr 6.
14.
Lis-Staranowicz D., Niepołączalność (incompatibilitas) mandatu parlamentarnego w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., «Przegląd Sejmowy» 2000, nr 1.
15.
Lis-Staranowicz D., Zakres przedmiotowy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej przez posłów i senatorów (w świetle art. 107 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, «Przegląd Sejmowy» 2002, nr 6.
16.
Lis-Staranowicz D., Niepołączalność mandatu parlamentarnego w polskim prawie konstytucyjnym, Warszawa 2005.
17.
Lis-Staranowicz D., Glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt III SW 169/11), «Przegląd Sejmowy» 2012, nr 2.
18.
Przywora B., Konstytucyjna zasada niepołączalności mandatu parlamentarnego a założenia służby cywilnej. Wybrane zagadnienia, «Przegląd Prawa Konstytucyjnego» 2011, nr 2.
19.
Rulka M., Urlop bezpłatny na czas prowadzenia kampanii wyborczej, «Przegląd Legislacyjny» 2021, nr 1.
20.
Staszewska E., Urlopy bezpłatne, [w:] Z. Góral (red.), Urlopy pracownicze, Wolters Kluwer 2016, LEX.
21.
Zubik M., Ustrojowe założenia niepołączalności mandatu parlamentarnego, «Przegląd Sejmowy» 2008, nr 4.