Nauka i reformatorzy.
Kilka uwag na temat przeprowadzonych
w Polsce reform
Więcej
Ukryj
1
profesor zwyczajny w Instytucie Nauk Politycznych
na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu
Warszawskiego
Data publikacji: 20-12-2019
Studia Politologiczne 2017;46
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł zawiera krytyczną analizę koncepcji reform systemu nauki i szkolnictwa
wyższego wdrażanych w Polsce po 2010 r. Reformy te były przedstawiane jako
część wielkiego planu mającego służyć wyrwaniu się polskiej nauki ze sfery
peryferyjności. Nadające im kierunek koncepcje – jak przekonuje autor artykułu
– wyrastały w istocie z doktrynerskiej, neoliberalnej formuły racjonalności nadającej
rywalizacji i konkurencji charakter najbardziej pożądanego modelu działania,
ujawniającego dobroczynną potęgę wolnorynkowych mechanizmów rozwoju
i samoregulacji. Artykuł zwraca uwagę na to, iż koncepcja efektywności ukazująca
badania naukowe jako proces wytwórstwa podważa w istocie kanony akademickiej
tradycji odwołującej się do symboliki prawdy i wywołuje poważny konflikt wartości
związany ze zderzeniem wzorca nauki rozumianej jako bezinteresowne dążenie do
prawdy i neoliberalnych ideałów wzrostu i efektywności.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (9)
1.
Adorno T., Minima moralia. Refleksje z poharatanego życia, Kraków 2009.
2.
Gray J., False Dawn. The Delusion of Global Capitalism, Granta Books 1998.
3.
Horkheimer M., Krytyka instrumentalnego rozumu, Warszawa 2007.
4.
Hunter J., Culture Wars. The Struggle to Define America, Basic Books 1991.
5.
Said E., Orientalizm, Poznań 2005.
6.
Stępień K., Nauka a biurokracja, «Pauza Akademicka» 2014, nr 265.
7.
Szacki J., Liberalizm po komunizmie, Warszawa – Kraków 1994.
8.
Walicki A., Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii, Kraków 2013.
9.
Zakowicz I., Idea uniwersytetu Wilhelma von Humboldta – kontynuacja czy zmiana?, «Ogrody Nauk i Sztuk» 2012, nr 2.