Marketing polityczny
a treści i postrzeganie polityki
Więcej
Ukryj
1
profesor UW w Zakładzie Historii Myśli i Ruchów
Społecznych
Data publikacji: 27-01-2020
Studia Politologiczne 2010;16
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem opracowania jest ukazanie zależności między rozwojem strategii marketingowych
partii politycznych a precyzowaniem ich oferty programowej oraz włączaniem
do debaty publicznej toczącej się w różnych kręgach (naukowych, eksperckich,
wśród członków partii, dziennikarzy w debatach z udziałem polityków) tematyki
dotyczącej głównych kierunków polityki realizowanej na szczeblu lokalnym,
krajowym oraz unijnym.
Obecnie główne treści polityki wyodrębnione w związku z doskonaleniem oferty
wyborczej mieszczą się w kręgu zagadnień, wokół których tworzony jest nowy,
zbudowany na bazie krytyki dotychczasowego, model welfare state. Dokonywana przez partie polityczne redefinicja dotychczasowego modelu welfare state włącza
z kolei do debaty publicznej problem ich tożsamości ideologicznej. Ważny jest
też problem postrzegania proponowanych treści polityki.
Jest ono zróżnicowane w zależności od kręgu odbiorców, zasobu informacji,
z których oni korzystają, ich stosunku do polityki oraz partii politycznych. Można
więc wyodrębnić wiele sposobów postrzegania polityki. Stosowanie strategii marketingowych
sprzyja z jednej strony kształtowaniu programów politycznych zawierających
złożone i wielorakie treści, z drugiej natomiast – ich uproszczonej interpretacji.