Kultura polityczna internautów w Polsce
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;21
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W kolejnym, 21 numerze Studiów Politologicznych przedstawione są
wyniki badań i analiz dotyczących kultury politycznej polskiego społeczeństwa.
W tym przypadku w centrum zainteresowań badawczych
znalazły się orientacje polityczne i stosunek do polityki Internautów.
Badania zrealizowane były w sposób umożliwiający prowadzenie analiz
komparatystycznych. Porównania dotyczyły: z jednej strony – kwestii: czy
i w jakim stopniu kultura polityczna Internautów różni się od orientacji politycznych
całego społeczeństwa; z drugiej – odniesienia oddziaływania w kampanii
wyborów prezydenckich w czerwcu 2010 roku nowych mediów do
mediów tradycyjnych. Badania dotyczące tych kwestii przeprowadził
zespół wyłoniony z grona pracowników i doktorantów Zakładu Socjologii
i Psychologii Polityki Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Badania prowadzone były w ramach projektu badawczego
Formy i treść ekspresji kultury politycznej Polaków w Internecie w kampaniach
wyborczych 2010 i 2011 roku finansowanego ze środków Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt badawczy oznaczony numerem:
N N 116 280338), a realizowanego pod moim kierownictwem. Wybrano
do badania okres, w którym toczyła się kampania wyborów prezydenckich.
W opinii zespołu był to dobry moment, żeby zaobserwować dynamikę
komunikowania politycznego i przeobrażenia w kulturze politycznej
dokonujące się właśnie w trakcie kampanii wyborczej. Interesującym
zadaniem badawczym było także opracowanie diagnozy dotyczącej roli
nowych mediów w kampanii.