Cryptocurrencies as an object of research
in social sciences – areas of empirical exploration
Подробнее
Скрыть детали
1
doktorant w Katedrze Socjologii Polityki i Marketingu Politycznego Wydziału Nauk Politycznych
i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
Дата публикации: 2021-04-26
Studia Politologiczne 2021;59
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
Cryptocurrencies are a decentralized, peer–to–peer network architecture,
cryptographically secured, based on trust and consensus, type of virtual currency, incompletely
fulfilling some functions of money. They constitute a new interdisciplinary subject of scientific
research. In the article, the author indicates potential areas of empirical exploration that can
be conducted by representatives of social sciences. The four areas identified were: research
on attitudes and opinions, the behavior of the community of cryptocurrency users, products
of Internet culture and the structure of the Internet, including, in particular, the block
chain. The research is based on well–established techniques, classic in research practice,
which, due to the different nature of virtual and physical reality, are modified and adapted
to technical conditions.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (25)
1.
Apanowicz J., Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
2.
Batorski D., Zdziarski M., Analiza sieciowa i jej zastosowanie w badaniach organizacji i zarządzania, «Problemy zarządzania» 2009, No. 4 (26).
3.
Bielecki K., ABC Blockchaina, Warszawa 2018.
4.
Daszkiewicz M., Wrona S., Zogniskowane wywiady grupowe online jako alternatywa dla tradycyjnych metod gromadzenia danych – szanse rozwoju i wyzwania dla badaczy, «Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu» vol. 336.
5.
Gallup G., The gallup poll: public opinion 1993, «Scholarly Resources Inc», Wilmigton 1994.
6.
Hine Ch., Virtual Ethnography, Thousend Oaks, CA, London and New Dehli 2000.
7.
Kozinets R.V., Netnography. Boin Ethnographic Research Online, «Sage Publications», Los Angeles 2010.
8.
Jemielniak D., Socjologia internetu, Warszawa 2019.
9.
Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe – od teorii do praktyki, Gdańsk 2007.
10.
Malinowski B., Argonauci zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967.
11.
Mider D., Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, «Przegląd Socjologiczny» 2013, No. 62 (1).
12.
Mider D., Dylematy metodologiczne badań kultury polityczne w Internecie, «Przegląd Politologiczny» 2013, No. 2.
13.
Mider D., Ewaluacja wybranych metod badań społecznych w Internecie, [w:] D. Mider, A. Maksimowicz (red.), Cyberpolitologia – badanie polityki w Internecie, Warszawa 2013.
14.
Mider D., Problem klasyfikacji metoda badań społecznych w Internecie, [w:] D. Mider, A. Maksimowicz (red.), Cyberpolitologia – badanie polityki w Internecie, Warszawa 2013.
15.
Miller P., Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, «Przegląd Socjologii Jakościowej» 2012, No. 8 (1).
16.
Moreno J.L., Who shall survive?: A new approach to the problem of human interrelations, Beacon House, New York 1934.
17.
Moreno J.L., Foundations of sociometry: An introduction, «Sociometry» 1941, No. 4.
19.
Park H.W., Thelwall M., Hyperlink analyses of the World Wide Web: A review, «Journal of computer–mediated communication» 2003, vol. 8 (4).
20.
Siuda P., Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja, [w:] Siuda P. (red.), Metody badań online, Gdańsk 2016.
21.
Sowa P., Pędziński B., Krzyżak M., Maślach D., Wójcik S., Szpak A., The Computer–assisted Web interview method as used in the national study of ICT use in primary healthcare in Poland–reflections on a case study, «Studies in Logic, Grammar and Rhetoric» 2015, No. 43 (1).
22.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
23.
Thomas W.I., Znaniecki F., The Polish peasant in Europe and America Monograph of an immigrant group, vol. 2, University of Chicago Press 1918.