Komunikowanie polityczne
– od kampanii wyborczej
do kampanii permanentnej
Więcej
Ukryj
1
kierownik Zakładu Socjologii i Psychologii Polityki
Instytutu Nauk Politycznych UW
Data publikacji: 27-01-2020
Studia Politologiczne 2010;16
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Komunikowanie polityczne zwykle było postrzegane jako ważny element kampanii
wyborczej. Obecnie istnieje szereg przyczyn, które sprawiły, że komunikowanie
polityczne rozszerza swój zakres i cel oddziaływania poza fazę kampanii wyborczej.
Wśród różnych czynników przedłużających proces komunikowania politycznego
poza kampanię wyborczą podkreślić należy rosnącą rolę nowych mediów,
a szczególnie Internetu, jako źródła wiedzy o polityce oraz forum wymiany
poglądów na tematy polityczne. Stopniowo dochodzi do zastąpienia kampanii
wyborczej kampanią permanentną, a komunikowanie polityczne przestaje być
prowadzone głównie w okresie wyborów, czy w czasie „około wyborczym”, ale
staje się procesem realizowanym nieprzerwanie, choć oczywiście ze zmienną
intensywnością. Perspektywy kampanii permanentnej są niewątpliwie związane
z rozwojem nowych mediów. Zwiększają one interaktywność komunikowania
politycznego i stwarzają nowe możliwości samoorganizacji obywateli. Jednocześnie
jednak system polityczny stanie się prawdopodobnie szczególnie podatny na
profesjonalnie zarządzane działania elit politycznych zmierzające do organizowania
i wzmacniania wyrazów poparcia obywateli wobec interesów rządzących. To jest
istota kampanii permanentnej.