Komunikacja strategiczna
– wyzwanie dla władzy wykonawczej?
Więcej
Ukryj
1
Akademia Obrony Narodowej
Data publikacji: 25-01-2020
Studia Politologiczne 2011;20
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Władza wykonawcza spełnia niezwykle istotną rolę w procesie realizacji postulatów
organizacji publicznych. Jednym z takich postulatów jest wdrożenie koncepcji
komunikacji strategicznej w ramach wsparcia działań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Stosunkowo nowa
koncepcja wspomnianej komunikacji obejmuje militarne operacje informacyjne
(Information Operations), dyplomację publiczną (Public Diplomacy), międzynarodowe
usługi w zakresie nadawania programów informacyjnych (International Broadcasting
Services) oraz działalność prasowo-informacyjna/medialna (Public Relations/Affairs).
Istotą wdrożenia koncepcji komunikacji strategicznej jest zaangażowanie władzy
wykonawczej w sferach pozostającej poza bezpośrednimi obszarami zainteresowania
sił zbrojnych państwa demokratycznego. Na szczególną uwagę zasługuje tu
działalność z zakresu public relations, czyli przedsięwzięć z zakresu długotrwałego
kształtowania pozytywnego wizerunku organizacji, instytucji i państwa we wszelkich
wymiarach jego funkcjonowania. W niniejszym artykule omówione zostały
również tak szczególne sytuacje zastosowania powyższych środków, jak sytuacje
kryzysowe, gdzie postulat zaangażowania władzy wykonawczej zyskuje szczególne
znaczenie. Na szczególne podkreślenie zasługuje długofalowy charakter działań
z zakresu komunikacji strategicznej i zdecydowane odróżnienie tej koncepcji od
doraźnej polityki informacyjnej rządu o określonej politycznej proweniencji. Ma to
uzasadnienie w prawnych założeniach koncepcji realizacji zadań przez Siły Zbrojne
Rzeczypospolitej Polskiej, które podlegając cywilnej kontroli oraz zachowując
apolityczny charakter, stanowią fundament istnienia demokratycznego państwa
polskiego.