Interpretacje przemocy politycznej
w podręcznikach historii
okresu Polski Ludowej i III Rzeczypospolitej.
Analiza przypadku polityki okupacyjnej
Niemiec wobec Polaków podczas
II wojny światowej
W artykule wysiłki badawcze zogniskowano na analizie form prezentowania
wydarzeń historycznych związanych z przemocą na podstawie studium przypadku
niemieckiej okupacji Polski podczas II wojny światowej w podręcznikach historii dla
szkół średnich. Wykorzystano do tego celu analizę zawartości polegającą na refleksji
nad zebranym materiałem w sposób zobiektywizowany i systematyczny, ilościowy
i jakościowy dla ustalenia i opisu cech językowych tekstów. Jako przedmiot analiz
wykorzystano 37 podręczników do historii dla szkół średnich publikowanych od
zakończenia II wojny światowej, aż do czasów współczesnych (5 publikowanych
w okresie Polski Ludowej oraz 32 wydane w III RP).
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(46)
1.
C.J. Auster, Manuals for Socialization: Examples from Girl Scout Handbooks 1913–1984, „Qualitative Sociology” 1985, nr 8(4).
K. Krippendorff, Models of messages: three prototypes, [w:] Gerbner G., Holsti O.R., Krippendorff K., Paisly G.J., Stone Ph.J. (red.), The analysis of communication content, Nowy Jork 1969.
H.D. Lasswell, The structure and function of communication in society, [w:] L. Bryson (red.), The communication of ideas: Religion and civilization series, Nowy Jork 1948.
A.A. Markov, An example of statistical investigation of the text «Eugene Onegin» concerning the connection of samples in chains, „Bulletin of the Imperial Academy of Sciences of St. Petersburg” 1913, nr 7 (3).
J.M. Satterfield, Cognitive-Affective States Predict Military and Political Aggression and Risk Taking: A Content Analysis of Churchill, Hitler, Roosevelt,.
R. Siebörger, History and the Emerging Nation: The South African Experience, „International Journal of Historical Learning: Teaching and Research” 2000, nr 1 (1).
M. Szpunar, Analiza zawartości a analiza treści jako metody badawcze, http:// www.magdalenaszpunar.com/_dydaktyka/Analiza%20treści_metody_ badań_1.pdf (dostęp: 3.09.2012).
A. Walworth, School histories at war: a study of the treatment of our wars in secondary school history books of the United States and in those of its former enemies, Cambridge 1938.
D. Waples, B. Berelson, F.R. Bradshaw, What Reading Does to People: A Summary of Evidence on the Social Effects of Reading and a Statement of Problems for Research, Chicago 1940.
M. Weber, Towards the Sociology of the Press. An Early Proposal for Content Analysis, [w:] Krippendorff K., M.A. Bock (red.), The Content Analysis Reader, Thousand Oaks 2009.
D.C. Woolman, Educational Reconstruction and Post-colonial Curriculum Development: A Comparative Study of Four African Countries, „International Education Journal” 2001, nr 2(5).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.