Etyczny wymiar przywódczej komunikacji
Więcej
Ukryj
1
docent w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu
Warszawskiego
Data publikacji: 23-01-2020
Studia Politologiczne 2012;25
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule podjęte zostały dwa zagadnienia. Po pierwsze, zaprezentowano etyczne
aspekty komunikacji przywódczej w kontekście dwóch ogólnych modeli: przywództwa
transformacyjnego i transakcyjnego. Po drugie, przedstawione zostały
częściowe wyniki badań standardów etycznych, którymi kierują się kierownicy
wyższego szczebla i przedsiębiorcy. Analizę wykonano na zbiorze 37 wywiadów
z menedżerami wyższego szczebla i 28 wywiadów z przedsiębiorcami, którzy kierują
przedsiębiorstwami w różnych rejonach Polski. Za pomocą kodowania wypowiedzi
badanych zrekonstruowano etyczne standardy dotyczące przywództwa transformacyjnego
i komunikacji przywódczej. Stwierdzono różnice pomiędzy standardami
artykułowanymi w obu badanych grupach. W grupie menedżerów znacznie silniej
zakorzeniony jest ideał przywództwa transformacyjnego oparty na komunikowaniu
pracownikom wartości i standardów etycznych, a także demonstrowaniu przywiązania
do tych wartości przez kadrę zarządzającą. Wyraźniej zaznaczone są także
standardy etycznej komunikacji, w szczególności dotyczące zakresu informowania
pracowników i dialogowego charakteru tego procesu.