Etos obywatelski i etos patriotyczny
w retoryce kampanii prezydenckiej 2010 r.
Więcej
Ukryj
1
adiunkt w Zakładzie Najnowszej
Historii Politycznej Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 25-01-2020
Studia Politologiczne 2011;19
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Pojęcie etosu odnoszone zazwyczaj do społeczeństwa, rozumiane jest jako konfiguracja,
system, czy układ dominujących w danej kulturze wartości i idei decydujących
o tożsamości i trwaniu różnych grup i kręgów socjokulturowych. Etos jako kategoria
opisowa jest wykorzystywany dla analiz zjawisk na różnych poziomach życia
jednostki i społeczeństwa, a szczególnie ważny jest dla opisu życia publicznego.
Obecność w życiu publicznym wartości generujących i podtrzymujących trwanie
instytucji demokratycznych państwa jest szczególnie ważne w młodych demokracjach,
do których należy również Polska. Dlatego też jako główny cel artykułu
autorka postawiła analizę prezydenckiej kampanii wyborczej 2010 z perspektywy
roli misji, rozumianej jako nośnika wartości. Autorka będąc badaczem historii
Polski przyjęła, iż w polskiej kulturze winny być obecne zarówno wartości etosu
patriotycznego, jak i etosu obywatelskiego – poszukiwała ich wyrazu w publikacjach
dwóch ogólnopolskich, wysokonakładowych dzienników „Rzeczpospolitej”
i „Gazety Wyborczej” relacjonujących kampanię wyborczą.