Elementy propagandy w życiu publicznym
Więcej
Ukryj
1
absolwent Wydziału Cybernetyki Wojskowej
Akademii Technicznej w Warszawie
Data publikacji: 15-01-2020
Studia Politologiczne 2019;54
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule przedstawiono najważniejsze elementy propagandy wykorzystywanej
jako narzędzie kreowania postaw w społeczeństwie. Zidentyfikowano środowiskowe
uwarunkowania informacji oraz przedstawiono zakres odpowiedzialności
bezpieczeństwa informacyjnego, uwzględniając takie obszary, jak bezpieczeństwo
informacji, walkę informacyjną, dezinformację. Główny nacisk położono na
zidentyfikowanie elementów składowych propagandy, schematu, według którego
jest ona realizowana, oraz jej uwarunkowań społeczno-historycznych i kulturowych.
Przedstawiono najważniejsze techniki manipulacji stosowane w propagandzie,
a także sposób identyfikowania kampanii propagandowych.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (11)
1.
Bączek P., Zagrożenia informacyjne a bezpieczeństwo państwa polskiego, Toruń 2006.
3.
Ciborowski L., Walka informacyjna, Toruń 1999.
4.
Conserva H.T., Propaganda Techniques, Bloomington 2003.
5.
Gibson W., Neuromancer, przekł. P. Cholewa, Katowice 2009.
6.
Godston R., Wirtz J.J., Strategic Denial and Deception. The Twenty-First Century Challenge, Waszyngton 2012.
7.
Jowert G.S., O’Donnell V., Propaganda and Persuasion, Waszyngton 2006.
8.
Kwećka R., Strategia bezpieczeństwa informacyjnego państwa, Warszawa 2014.
9.
Ottis R., Lorents P., Cyberspace: Definition and Implications, Tallin 2010.
10.
Volkoff V., Psychosocjotechnika, dezinformacja – oręż wojny, przekł. A. Arciuch, Warszawa 1999.
11.
Wasilewski J., Zarys definicji cyberprzestrzeni, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego” 2013, nr 9.