Celem artykułu jest uzupełnienie koncepcji dyskursu deliberacyjnego jako
przesłanki legitymizacji zaangażowania biznesu w sferze publicznej. W artykule
zaproponowane zostały dwa rozwiązania łagodzące słabości idei deliberacji: koncepcja
hipernorm, nawiązującą do teoria społecznych kontraktów T.W. Donaldsona i T. Dunfee’ego
oraz zasada zróżnicowania uprawnień interesariuszy. Rezultatem badawczym jest próba
odpowiedzi na pytanie dotyczące stosowalności zaproponowanej przez J. Habermasa
koncepcji deliberacji, która jest wykorzystywana przez badaczy CSR.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(37)
1.
Bächtiger A., Parkinson J., Mapping and measuring deliberation, Oxford 2019.
Carroll A.B., The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, «Business Horizons» July–August 1991.
Crane A., McWilliams A., Matten D., Moon J., Siegel D., The Corporate Social Responsibility Agenda, [w:] A. Crane i in. (red.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford–New York 2009.
Donaldson T., Dunfee T.W., Toward a Unified Conception of Business Ethics: Integrative Social Contracts Theory, «Academy of Management Review» 1994, vol. 19, nr 2.
Donaldson T., Dunfee T.W., Social contract approaches to business ethics: bridging the „isought” gap, [w:] R.E. Frederick (red.), A Companion to Business Ethics, London 2002.
Freeman R.E., Velamuri R., A New Approach to CSR: Company Stakeholder Responsibility, [w:] A. Kakabadse, M. Morsing (red.), Corporate Social Responsibility (CRS): Reconciling Aspirations with Application, Basingstoke 2006.
Frynas J.G., Stephens S., Political Corporate Social Responsibility: Reviewing Theories and Setting New Agendas, «International Journal of Management Reviews» 2015, vol. 17.
Gilbert D.U., Rasche A., Schormair M.J.L., Singer A., The Challenges and Prospects of Deliberative Democracy for Corporate Sustainability and Responsibility, «Business Ethics Quarterly» 2023, vol. 33, nr 1.
Lawton T., McGuire S., Rajwani T., Corporate political activity: a literature review and research agenda, «International Journal of Management Reviews» 2013, nr 15.
Long B.S., Driscoll C., Codes of Ethics and the Pursuit of Organizational Legitimacy: Theoretical and Empirical Contributions, «Journal of Business Ethics» 2008, nr 77.
Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J., Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts, «Academy of Management Review» 1997, vol. 22, nr 4.
van Oosterhout J.H.P.P., Heugens M.A.R., Kaptein M., The Internal Morality of Contracting: Advancing the Contractualist Endeavor in Business Ethics, «Academy of Management Review» 2006, vol. 31, nr 3.
de los Reyes G., Scholz M., Assessing the Legitimacy of Corporate Political Activity: Uber and the Quest for Responsible Innovation, «Journal of Business Ethics», kwiecień 2023, nr 184(1).
Sacconi L., A Social Contract Account for CSR as an Extended Model of Corporate Governance (I): Rational Bargaining and Justification, «Journal of Business Ethics» 2006, nr 68.
Sacconi L., Codes of Ethics as Contractarian Constraints on the Abuse of Authority Within Hierarchies: A Perspective from the Theory of the Firm, «Journal of Business Ethics» 1999, nr 21.
Scherer A.G., Theory Assessment and Agenda Setting in Political CSR: A Critical Theory Perspective, «International Journal of Management Reviews» 2018, nr 20.
Scherer A.G., Palazzo G., Toward a Political Conception of Corporate Responsibility: Business and Society Seen from a Habermasian Perspective, «Academy of Management Review» 2007, vol. 32, nr 4.
Scherer A.G., Palazzo G., Matten D., The Business Firm as a Political Actor: A New Theory of the Firm for a Globalized World, «Business & Society» 2014, nr 2.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.