Analiza przebiegu prezydenckiej kampanii
wyborczej 2010 roku w Usenecie
(grupa pl.soc.polityka)
Więcej
Ukryj
1
adiunkt
w Zakładzie Psychologii i Socjologii Polityki Instytutu Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;21
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiot niniejszej publikacji stanowi analiza przebiegu prezydenckiej kampanii
wyborczej w 2010 roku w polskim Usenecie rozpatrywana w kontekście swoistej
kultury politycznej, która wytworzyła się w grupie pl.soc.polityka. Pierwsza część
artykułu to refleksja na temat wpływu technicznych rozwiązań funkcjonowania
Usenetu na jego funkcjonowanie społeczne – dynamikę interakcji międzygrupowych;
przeanalizowany został wpływ środowiska, które ukształtowało kulturę polityczną
tego kanału komunikacji. Kolejna część została poświęcona najważniejszemu
internetowemu przejawowi kultury politycznej – językowi. Podjęto próbę
rekonstrukcji językowego obrazu świata i naświetlenia systemu norm i wartości
grupy pl.soc.polityka, a także przeprowadzono analizę formalną wybranych aspektów
ukształtowanego w niej socjolektu. Ostatnia część artykułu to analiza merytorycznej
płaszczyzny dyskusji w grupie. Przeprowadzona analiza ma charakter jednocześnie
analizy ilościowej i jakościowej, co zalecane jest jako metodologiczny standard
badań tego typu. Artykuł zamyka refleksja na temat znaczenia usenetowych grup
dyskusyjnych o polityce dla demokratycznego dyskursu.