ANALYSIS OF THE POLICE RESPONSE PROCEDURES
IN CASE OF AN ACTIVE SHOOTER ATTACK, TAKING INTO ACCOUNT
THE PSYCHOLOGICAL IMAGE AND RISK FACTORS
Подробнее
Скрыть детали
1
doktorantka Warszawskiego
Uniwersytetu Medycznego
2
Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej
Policji
Дата публикации: 2019-12-23
Studia Politologiczne 2015;38
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
This article is an attempt to characterize the phenomenon of active shooter, with
emphasis on the state of preparation of the Police on this kind of threat. Based
on the analysis of legal documents, reports of the exercises (with an active shooter
scenario), it can be concluded that the level of preparedness of the polish police is comparable to the Norwegian police before the A. Breivik attack and knowledge to
the level of knowledge of the US security services before the attack at Columbine
High School.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (10)
1.
Castleden R., Seryjni mordercy, Warszawa 2009.
2.
Dietz P.E., Mass, serial and sensational homicides, „Bulletin of the New York Academy of Medicine” 1986, vol. 62, nr 5.
3.
Gogółka D., Działania Policji wobec aktywnego strzelca w Polsce i na świecie – analiza porównawcza, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, 2014 [praca dyplomowa – niepublikowana].
4.
Kelly R.S. Active shooter, Recommendations and Analysis of Risk Mitigation New York City Department, New York 2012.
5.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
6.
ICD-10, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii Kraków–Warszawa 2000.
7.
Ringel E., Gdy życie traci sens: rozważania o samobójstwie, Szczecin 1987.
8.
Stukan J., Masowi Mordercy, Opole 2009.
9.
Truchan J.R., Częścik R.. Active shooter, „Kultura bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje” Security forum wydanie specjalne 2013..
10.
Verlinden S., Hersen M., Thomas J., Risk factors in school shootings, ClinicalPsychology Review 2000, vol. 20, nr 1.