Analiza komunikacji politycznej
w serwisach społecznościowych (NK.pl
i Facebook.com) podczas prezydenckiej
kampanii wyborczej 2010 roku
Więcej
Ukryj
1
doktorantka na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;21
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiot niniejszej publikacji stanowi analiza przebiegu prezydenckiej kampanii
wyborczej w 2010 roku w polskich serwisach społecznościowych – lokalnym, jakim
jest Nasza Klasa (www.nk.pl) oraz międzynarodowym – Facebook (www.facebook.
com). Kontekstem analizy jest swoista kultura polityczna, która wytworzyła się
w obrębie profili oraz stron poszczególnych kandydatów na Naszej Klasie i Facebooku.
Pierwsza część artykułu to refleksja nad wpływem profilu demograficznego
i psychograficznego użytkowników Naszej Klasy i Facebooka na ich poglądy polityczne,
kulturę polityczną, a w konsekwencji na ich poparcie dla poszczególnych
kandydatów. Druga część artykułu poświęcona jest analizie języka dyskursu oraz
zawiera syntezę merytorycznej płaszczyzny dyskusji na profilach poszczególnych
polityków. Przeprowadzona analiza ma charakter jednocześnie analizy ilościowej
i jakościowej, co zalecane jest jako metodologiczny standard badań tego typu.
Artykuł zamyka refleksja dotycząca roli serwisów społecznościowych w dyskursie
demokratycznym i budowaniu przestrzeni publicznej.