Analiza komunikacji politycznej
w serwisach internetowych
kandydatów na prezydenta Polski
w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku
Więcej
Ukryj
1
doktorant na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego
Data publikacji: 24-01-2020
Studia Politologiczne 2011;21
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Tematem niniejszej publikacji jest analiza zawartości i użyteczności serwisów internetowych
kandydatów startujących w wyborach na urząd prezydenta RP w 2010
roku w kontekście kultury politycznej internautów i elity politycznej. Witryny internetowe
kandydatów pełniły ważną rolę informacyjną i wizerunkową oraz stanowiły
centralny punkt internetowej kampanii wyborczej. Przeniesienie kampanii wyborczej
do Internetu jest przejawem zmian zachodzących w kulturze politycznej
elit rządzących – interaktywności pomiędzy kandydatem a wyborcą. Pierwsza
część artykułu to przegląd zagadnień związanych z marketingiem politycznym w
Internecie, w kontekście przeniesienia elementów marketingu internetowego do
kampanii wyborczej. W kolejnej części dokonano porównania zawartości serwisów
siedmiu głównych kandydatów na prezydenta RP. Zestawiono także wyniki z audytu
użyteczności tych stron. Następnie przeanalizowano warstwę informacyjną dwóch
kandydatów, reprezentantów lewej i prawej sceny politycznej w Polsce. Ta komparatystyka
miała na celu próbę stworzenia modelów prezentacji informacji politycznej przez osoby ubiegające się o najwyższe stanowisko w państwie. Ostatnia część
artykułu to diagnoza stanu dyskursu oraz przekazu informacji na internetowych
stronach kandydatów w czasie kampanii prezydenckiej. Artykuł został zamknięty
krótką próbą prognostyki dotyczącej przyszłego sposobu wykorzystania serwisów
internetowych przez osoby ubiegające się o obieralne stanowiska w wyborach bezpośrednich.